TOKYO – Harga minyak naik lebih tinggi dalam dagangan hari ini berikutan dolar mendekati hampir tiga tahun rendah dalam perdagangan Asia yang lemah dengan kebanyakan pasaran ditutup sempena Tahun Baru Cina.

Minyak mentah NYMEX untuk penghantaran Mac naik AS$0.16 sen atau 0.3 peratus, pada AS$61.50 setong pada 0200 GMT, selepas meningkat AS$0.74 pada hari Khamis.

Untuk minggu ini, kontrak meningkat hampir 4 peratus selepas kehilangan hampir 10 peratus minggu lalu.

Minyak mentah London Brent naik AS$0. 26 sen atau 0.4 peratus kepada AS$64.59 selepas turun AS$0.03 sen. Brent naik hampir 3 peratus untuk minggu selepas jatuh lebih daripada 8 peratus minggu lalu.

“Minyak mendapat sokongan daripada pemulihan dalam pasaran saham global dan dolar yang lemah, tetapi kenaikannya terhad disebabkan oleh unjuran peningkatan pengeluaran Amerika Syarikat.

“Pasaran tenang kerana cuti di Asia,” kata Tomomichi Akuta, ahli ekonomi kanan di Mitsubishi UFJ Research and Consulting di Tokyo.

Dolar mendekati hampir tiga tahun rendah berbanding sekumpulan mata wang pada hari Jumaat, menuju ke kerugian mingguan terbesar dalam tempoh dua tahun.

Dolar lemah sering meningkatkan harga minyak dan komoditi dalam denominasi dolar yang lain.

Saham Asia melonjak dari paras terendah dua bulan ke hari kelima pada Jumaat apabila paras volatiliti pasaran Wall Street jatuh, walaupun pasaran kewangan China dan kebanyakan negara Asia Tenggara ditutup untuk percutian Tahun Baru Lunar.

Pengeluar minyak yang diketuai oleh Arab Saudi dan Rusia berhasrat untuk membuat perjanjian jangka panjang menjelang akhir tahun ini, kata Menteri Tenaga Emiriah Arab Bersatu, Suhail al-Mazroui pada hari Khamis. – MalaysiaGazette