Home Ekonomi Affin, ABS kelola latihan pengurusan risiko

Affin, ABS kelola latihan pengurusan risiko

Kamarul Ariffin Bin Mohd Jamil, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, AFFINBANK dan Profesor Colyn Gardner, Ketua Pegawai Eksekutif, ABS (kedua dan ketiga dari kiri) bertukar dokumen kerjasama sambil disaksikan oleh Kok Leong, Ketua Pegawai Risiko Kumpulan, AFFINBANK (paling kiri) dan Dr Paramsothy Vijayan, Pengarah Latihan Siswazah & FSTEP, ABS (paling kanan).

KUALA LUMPUR- Kumpulan Affinbank memeterai perjanjian dengan Asian Banking School (ABS) untuk satu latihan khusus Penilaian Diagnostik Pengurusan Risiko Operasi dan Analisis Senario kepada bank tersebut.

ABS adalah pengelola program penarafan profesional dan pembangunan keupayaan premium.

Kumpulan Affinbank dalam kenyataannya berkata, objektif utama program tersebut adalah untuk bertujuan meningkatkan tahap penerapan pengurusan risiko operasi di Affin.

Ia juga memperkukuhkan kemahiran analisis risiko operasi di samping memperkasakan kakitangan dengan pengetahuan dan kemahiran berkaitan termasuk Pensijilan “Train the Trainer (TTT).

“Program khusus ini membantu Affin memperkukuhkan pengurusan risiko operasi selaras dengan pematuhan peraturan pihak pengawalseliaan.

Ia mampu melengkap dan memperkasakan kakitangan Affin dalam pengesanan serta penilaian sumber risiko operasi baharu melalui pendekatan analisis senario,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Affin Bank Bhd., Kamarul Ariffin Mohd. Jamil. – MalaysiaGazette