BAITULMAQDIS – Israel sedang memberi tekanan kepada pentadbiran Donald Trump untuk mengiktiraf kedaulatan Golan Heights.

Dan, Israel menjangkakan pengiktirafan itu akan dibuat beberapa bulan lagi.

Menteri Perisikan Israel, Katz berkata, pengiktirafan terhadap pegangan 51 tahun ke atas Golan merupakan agenda utama dalam perbincangan diplomatik dengan Amerika Syarikat.

Sebarang langkah akan dilihat sebagai tindakan lanjutan pembatalan perjanjian  nuklear antarabangsa dengan Iran dan pengiktirafan Presiden Amerika Syarikat terhadap Baitulmaqdis sebagai ibu kota Israel dan pembukaan kedutaan Washington pada bulan ini.

Gerakan Trump dipuji oleh Israel dan menyebabkan kebimbangan mendalam dalam kalangan sekutu utama di Washington.

“Kami bertemu dengan Israel dalam pelbagai isu,” kata seorang pegawai White House menolak untuk mengesahkan apa-apa butiran yang disediakan oleh Katz mengenai Golan.

Dataran Golan membentuk dataran strategik antara Israel dan Syria kira-kira 1,200 kilometer persegi (460 batu persegi).

Ia adalah sebahagian daripada Syria sehingga Israel menawannya pada perang Timur Tengah 1967.

Perang memindahkan peneroka Israel ke kawasan yang didudukinya dan mencapainya pada tahun 1981 dalam langkah yang tidak diiktiraf di peringkat antarabangsa.

Setelah bersedia untuk mempertimbangkan kembali Golan untuk perdamaian dengan Syria, Israel dalam beberapa tahun terakhir berpendapat bahawa perang saudara di Syria dan kehadirannya tentera Iran yang menyokong Damsyik menunjukkan mereka perlu menjaga dataran strategik. – MalaysiaGazette