Sebuah jawatankuasa akan dibentuk minggu depan bagi meneliti berhubung peletakan jawatan tiga anggota pengarah Tabung Pembangunan Sumber Manusia (HRDF), susulan dakwaan bahawa RM300 juta milik tabung itu disalahgunakan.
Sebuah jawatankuasa akan dibentuk minggu depan bagi meneliti berhubung peletakan jawatan tiga anggota pengarah Tabung Pembangunan Sumber Manusia (HRDF), susulan dakwaan bahawa RM300 juta milik tabung itu disalahgunakan.

KUALA LUMPUR – Kerajaan Pakatan Harapan akan menyemak semula semua perjanjian persefahaman dengan negara luar mengenai kemasukan pekerja asing untuk memenuhi keperluan industri di negara ini.

Menteri Sumber Manusia, M. Kulasegaran berkata, langkah ini diambil bagi mengurangkan kebergantungan kepada tenaga kerja asing khususnya dari Bangladesh dan mengutamakan pekerja tempatan.

“Kita hanya membenarkan pengambilan pekerja asing mengikut keperluan sahaja.

“Keutamaan akan diberikan kepada pekerja tempatan, dahulukan rakyat kita sendiri, fikir keutamaan rakyat Malaysia dahulu, pekerja asing adalah keutamaan kedua.

“Semua perjanjian persefahaman dengan negara luar kita akan semak semula, seperti mana yang dikatakan oleh Perdana Menteri,” katanya pada sidang media di Wisma Perkeso, di sini, hari ini.

Beliau mengulas  perjanjian persefahaman dengan negara luar yang akan membawa masuk kira-kira 1.5 juta pekerja dari Bangladesh dalam tempoh tiga tahun bagi memenuhi permintaan majikan daripada pelbagai sektor.

Perjanjian persefahaman itu dibuat oleh pentadbiran terdahulu iaitu Barisan Nasional (BN) yang diumumkan bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi pada 25 Jun 2015.

Ditanya tentang kekosongan yang besar bakal ditinggalkan pekerja asing itu, Kulasegaran berkata, langkah pengurangan pekerja asing di bawah pentabiran Pakatan Harapan itu akan dilakukan secara berperingkat dan bukan mendadak.

“Kita bukan terus halau mereka keluar sekarang, ada tempoh masanya. Mereka yang berada di sini, kita tak suruh mereka beredar sekarang.

“Tapi kemasukan akan datang kita akan lakukan apa yang terdaya. Pengisian kekosongan ini kita akan ada latihan semula dan sebagainya dan keutamaan kita ialah pekerja tempatan

“Ini kerana terdapat dalam sektor tertentu di mana terlalu ramai pekerja asing, kita tak perlukan semua itu,” katanya lagi. – MalaysiaGazette