Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai diiringi Presiden Persatuan Pemaju Hartanah Dan Perumahan Malaysia (REDHA), Datuk FD Iskandar (dua kanan) dan Pengerusi MAPEX 2017, Datuk Ng Seing Liong (dua kiri) tertarik melihat salah satu replika kondominium yang dipamerkan pada Malaysia Property Exposition (MAPEX) 2017 di Mid Valley Exhibition Centre, Kuala Lumpur. foto SAFWAN MANSOR, 15 APRIL 2017

KUALA LUMPUR  – Sistem pengangkutan awam di ibu negara terus dipertingkatkan lagi apabila sebuah Terminal Pengangkutan Bersepadu (ITT) akan beroperasi pada pertengahan 2019.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, terminal baharu itu akan dibina bersebelahan Stesen Transit Aliran Ringan (LRT) Gombak dan lebuhraya MRR2.

Jelas beliau, ITT itu adalah mirip kepada Terminal Bersepadu Selatan yang terletak di Bandar Tasik Selatan ketika ini.

“ITT akan menawarkan kemudahan pengangkutan awam bagi laluan pantai timur.

“Justeru, terminal ini dapat mengurangkan kesesakan di ibu kota apabila dianggarkan 750 bas ekspres yang sedia ada dari laluan barat dan utara akan dipindahkan ke sana,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Ekspo Hartanah Malaysia (MAPEX) 2017 di sini hari ini.

Pameran selama tiga hari bermula semalam di MidValley Exhibition Centre.

Mengulas lanjut, Tiong Lai berkata, tender pelaksanaan projek Bas Rapid Transit (BRT) Kuala Lumpur – Klang sepanjang Lebuhraya Persekutuan akan ditutup pada bulan depan.

Jelasnya, sebaik ditutup, projek pembinaannya akan dimulakan pada tahun ini juga dan bakal siap dalam tempoh dua ke tiga tahun.

“Projek yang dicadangkan ini merupakan laluan khusus bagi bas sepanjang 1.9 juta penduduk di sekitar Lembah Klang.

“Ia akan melibatkan 26 stesen dan dijangka akan dimanfaatkan lebih 400,000 penumpang,” katanya. – MalaysiaGazette