Aung San Suu Kyi

YANGON – Myanmar akan menolak kemasukan ahli-ahli Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang mahu menyiasat dakwaan ke pembunuhan, rogol dan penderaan oleh pasukan keselamatan terhadap minoriti Islam Rohingya.

Kerajaan Myanmar yang diketuai oleh Aung San Suu Kyi sudah menyatakan beliau tidak akan berkerjasama dengan misi yang dibentuk oleh resolusi Majlis Hak Asasi Manusia pada Mac lalu.

“Sekiranya mereka (PBB) akan menghantar seseorang berhubung dengan misi pencarian fakta, maka tidak ada alasan untuk kami membiarkan mereka datang.

“Misi kami di seluruh dunia dinasihatkan dengan sewajarnya,” kata Kyaw Zeya, Setiausaha Tetap di Kementerian Luar Negeri di Naypyitaw.

Tambahnya, visa untuk memasuki Myanmar tidak akan dikeluarkan kepada anggota atau kakitangan misi terbabit.

Suu Kyi memimpin Myanmar melalui kedudukan khusus sebagai Penasihat Negeri, juga menteri urusan luar negeri.

Walaupun beliau tidak memimpin tentera, Suu Kyi telah dikritik kerana gagal untuk mempertahankan lebih daripada 1 juta umat Islam Rohingya tanpa kewarganegaraan di negeri barat Rakhine.

Seramai 75,000 Rohingya melarikan diri dari negara barat laut Rakhine ke Bangladesh lewat tahun lalu selepas tentera Myanmar melakukan operasi keselamatan sebagai tindak balas terhadap serangan oleh pemberontak Rohingya yang menewaskan sembilan polis sempadan.

Laporan PBB pada bulan Februari, berdasarkan wawancara dengan beberapa pelarian Rohingya, berkata, tindak balas itu melibatkan pembunuhan beramai-ramai dan pembersihan etnik.

Indira Jaising, seorang peguam bela dari Mahkamah Agung India, dilantik memimpin misi pada bulan Mei. Dua lagi ahli adalah peguam Sri Lanka yang dilatih Harvard Radhika Coomaraswamy dan perunding Australia Christopher Dominic.

Myanmar menegaskan bahawa siasatan domestik yang diketuai oleh bekas leftenan jeneral dan Naib Presiden, Myint Swe sudah mencukupi untuk melihat tuduhan di Rakhine.

“Kenapa mereka cuba menggunakan tekanan yang tidak wajar apabila mekanisme domestik belum habis? Ia tidak akan menyumbang kepada usaha kami menyelesaikan isu-isu secara holistik,” katanya. – MalaysiaGazette