KUALA LUMPUR – Kesilapan memaparkan bendera Indonesia secara terbalik dalam buku kecil Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 membuatkan Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin terpaksa membuat permohonan maaf secara terbuka.

Dalam tweetnya, Khairy meluahkan kekesalannya terhadap kesilapan tersebut dan meminta maaf kepada rakan sejawatnya di Indonesia, Imam Nahrawi.

“Bapak Imam, terimalah permohonan maaf ikhlas dari saya berhubung perkara ini.

“Kesilapan ini tidak disengajakan.

“Saya sangat kesal dengan apa yang berlaku. Saya mohon maaf,” tweetnya pada Sabtu sebagai membalas tweet yang dibuat oleh Menteri Belia dan Sukan Indonesia itu.

Jawatankuasa Penganjur Sukan SEA Malaysia (Masoc) pula dalam kenyataannya berkata, ia meminta maaf kepada seluruh rakyat Indonesia di atas kesilapan tersebut.

Menurut Khairy yang juga Pengerusi Masoc, beliau akan berhubung dengan Imam Nahrawi hari ini bagi menyampaikan permohonan maaf secara peribadi bagi pihak jawatankuasa tersebut

“Kami betul-betul kesal dengan kesilapan ini dan berharap hubungan baik di antara dua negara boleh dipertingkatkan selari dengan semangat Sukan SEA,” katanya dalam satu kenyataan. – MalaysiaGazette