Penduduk Rohingya menyelamatkan diri ke Bangladesh selepas seminggu pertempuran berlaku di Rakhine. foto Agensi

BANGLADESH – Hampir 400 orang penduduk Rohingya maut dalam pertempuran yang dilancarkan di barat laut Myanmar sejak seminggu lalu.

Sekitar 27,400 orang Rohingya telah menyeberang ke Bangladesh dari Myanmar, sumber-sumber Pertubuhan Bangsa-Bangsa berkata.

Pertempuran itu berlaku selepas pemberontak Rohingya menyerang pangkalan polis dan tentera di negara Rakhine, mendorong serangan balas daripada tentera.

Tentera mengatakan ia menjalankan operasi pembersihan ‘pengganas ekstremis’ dan pasukan keselamatan telah diberitahu untuk melindungi orang awam.

Tetapi penduduk Rohingya melarikan diri ke Bangladesh mengatakan kempen pembakaran dan pembunuhan bertujuan untuk memaksa mereka keluar.

Layanan Myanmar terhadap kira-kira 1.1 juta Rohingya adalah cabaran terbesar yang dihadapi oleh Aung San Suu Kyi yang didakwa oleh beberapa pengkritik barat kerana tidak mahu bercakap untuk Rohingya yang telah ditindas sejak sekian lama.

Pertempuran dan tindakan keras tentera telah membunuh kira-kira 370 pemberontak Rohingya, juga menyebabkan kematian 13 pasukan keselamatan, dua pegawai kerajaan dan 14 orang awam, kata tentera Myanmar pada hari Khamis.

Sebagai perbandingan, keganasan komunal pada tahun 2012 di Sittwe, ibukota Rakhine, menyebabkan pembunuhan hampir 200 orang dan mengakibatkan kira-kira 140,000, kebanyakannya Rohingya melarikan diri. – MalaysiaGazette