Wanita dan kanak-kanak Rohingya terpaksa menyelamatkan diri ke Bangladesh selepas tentera Myanmar melancarkan operasi di negeri itu. foto Agensi

DHAKA – Tentera Myanmar “mensasarkan secara sistematik” untuk merogol wanita-wanita Rohingya semasa keganasan terhadap komuniti minoriti Muslim yang mencetuskan pelarian ke Bangladesh.

Pramila Patten, wakil khas Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengenai keganasan seksual membuat kenyataan itu selepas melawat daerah tenggara Bangladesh di Cox Bazar, yang menempatkan sekitar 610,000 orang Rohingya.

Katanya, kebanyakan kekejaman merupakan jenayah terhadap kemanusiaan.

“Saya mendengar kisah rogol dan kumpulan rogol yang mengerikan, dengan banyak wanita dan gadis yang mati akibat dirogol.

“Pemerhatian saya menunjukkan corak kekejaman yang meluas, termasuk keganasan seksual terhadap wanita dan gadis Rohingya yang telah disasarkan secara sistematik berdasarkan etnik dan agama mereka.

“Keganasan seksual di negeri utara Rakhine Myanmar adalah “diperintahkan, dirancang dan dilakukan oleh angkatan tentera Myanmar.

“Bentuk keganasan seksual secara konsisten kita mendengar daripada mereka yang selamat termasuk sekumpulan mangsa yang dirogol oleh beberapa askar, dipaksa berbogel dan penghinaan dan perhambaan seksual dalam tawanan tentera.

“Satu mangsa mendakwa telah ditahan dalam tahanan oleh tentera bersenjata Myanmar selama 45 hari dan ketika itu dia berulang kali dirogol. Lain-lain masih mengalami bekas luka, lebam dan tanda gigitan,” kata Patten kepada media.

Serangan oleh pemberontak Rohingya terhadap polis Myanmar pada 25 Ogos telah mencetuskan tindakan ganas terhadap komuniti itu oleh tentera.

Patten berkata, pihak lain yang terlibat dalam keganasan seksual termasuk polis sempadan Myanmar dan pemberontak terdiri daripada penganut Buddha dan kumpulan etnik lain di Rakhine.

Pelarian masih menyeberangi sempadan dari Rakhine ke Bangladesh, yang mana ratusan ribu Rohingya telah menetap di kem-kem.

Patten berkata, keganasan seksual adalah sebab utama di sebalik pengusiran dan berlaku dalam konteks “penganiayaan kolektif” Rohingya.

“Ancaman dan keganasan seksual yang meluas adalah jelas sebagai faktor pendorong untuk pemindahan paksaan secara besar-besaran bagi menghapuskan Rohingya sebagai satu kumpulan,” katanya. – MalaysiaGazette