Home Nasional Australia kenal pasti destinasi eksport Rock Melon tercemar bakteria

Australia kenal pasti destinasi eksport Rock Melon tercemar bakteria

Buah Rock Melon di New South Wales, Australia dikenal pasti tercemar dengan bakteria Listeria.

SYDNEY – Pihak berkuasa Australia sedang memeriksa sama ada buah Rock Melon dari ladang yang dicemari dengan bakteria listeria telah dieksport.

Langkah itu dibuat memandangkan ada dalam kalangan syarikat ladang buah tersebut merupakan pengeksport.

Seramai tiga warga emas maut dan 12 lagi dirawat selepas dijangkiti bakteria tersebut.

“Australia akan mengeluarkan pemberitahuan selaras dengan kewajiban antarabangsa apabila negara-negara yang terlibat dikenal pasti,” kata pihak berkuasa makanan New South Wales.

Pihak tersebut enggan menamakan destinasi eksport buah tersebut dan tidak mengulas sama ada telah membuat panggilan semula kerana siasatan sedang dilakukan.

Mengikut laman sesawang Industri Tembikai Australia, buah Rock Melon dieksport ke Singapura, Hong Kong, New Zealand, Brunei dan Emiriah Arab Bersatu dengan nilai AS$20 juta setahun.

Rock Melon yang dicemari itu adalah dari ladang Nericon, dekat timur New South Wales.

Pihak berkuasa Australia berkata pada hari Ahad mereka memeriksa sama ada batu melintang telah dieksport dari sebuah ladang di mana buah-buahan yang tercemar dengan listeria didapati telah membunuh tiga orang tua dan menyebabkan penyakit di sekurang-kurangnya 12 yang lain.

Pihak Berkuasa Makanan New South Wales mengatakan bahawa syarikat yang rockmelonsnya, yang juga dikenali sebagai cantaloupes, telah tercemar dengan listeria, adalah pengeksport produk.

Jabatan Pertanian dan Sumber Air memberitahu Reuters melalui e-mel bahawa ia telah menyiasat sama ada apa-apa batu karang, juga dipanggil canteloupes, telah dieksport.

“Australia akan mengeluarkan pemberitahuan selaras dengan kewajiban antarabangsa apabila negara-negara yang terlibat dikenal pasti,” kata jabatan itu dalam e-mel.

Ia menolak untuk menamakan destinasi eksport yang mungkin, atau jika ada yang telah dipanggil semula, sementara siasatan sedang dijalankan.

Rockmelon Australia dengan nilai eksport sekitar $ 20 juta setahun pergi ke Singapura, Hong Kong, New Zealand, Emiriah Arab Bersatu dan Brunei, Industri Melon Australia dalam laporan di laman webnya.

Suspect cantaloupes didapati telah ditanam di Nericon di negeri timur New South Wales, namun semua jabatan kerajaan dihubungi enggan menamakan syarikat yang menjadi tumpuan ketakutan kesihatan.

Tetapi, Dianne Fullelove, pengurus pembangunan industri untuk Persatuan Melon Australia, memberitahu Reuters melalui mesej berkata, peladang telah mengeluarkan penarikan balik perdagangan, yang bermaksud hasilnya tidak boleh dijual di mana-mana, sama ada di dalam atau di luar negara.

“Tidak ada hasil daripada ladang yang terlibat di pasar domestik atau eksport,” katanya.

Pegawai kesihatan negeri telah mengesahkan mereka mula menyiasat wabak listeria pada 19 Februari.

Listeriosis tidak menyebabkan penyakit serius dan kematian pada mereka yang mempunyai sistem imun yang lemah.

Pihak berkuasa kesihatan memberi jaminan kepada orang ramai bahawa semua buah Rock Melon yang tercemar dikeluarkan dari rak pasar raya Australia.

Gejala listeriosis boleh mengambil masa sehingga enam minggu untuk muncul. Simptom seperti selesema boleh menyebabkan mual, cirit-birit, jangkitan aliran darah dan otak.

Bakteria itu ditemui di tanah, air dan tumbuh-tumbuhan dan boleh mencemari makanan di mana-mana semasa proses pengeluaran daripada semasa dituai hingga peringkat hidangan. – MalaysiaGazette