Barisan Peguambela yang diketuai Tan Sri Mohammad Shafee Abdullah (tengah) yang mewakili Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tiba di Mahkamah Sesyen bagi tiga lagi pertuduhan baharu di bawah Seksyen 4 Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Wang Haram (AMLATFA) 2001 di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur, Kuala Lumpur. foto SYAFIQ AMBAK, 08 OGOS 2018.
Barisan Peguambela yang diketuai Tan Sri Mohammad Shafee Abdullah (tengah) yang mewakili Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tiba di Mahkamah Sesyen bagi tiga lagi pertuduhan baharu di bawah Seksyen 4 Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Wang Haram (AMLATFA) 2001 di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur, Kuala Lumpur. foto SYAFIQ AMBAK, 08 OGOS 2018.

KUALA LUMPUR – Peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah menjelaskan pembayaran sebanyak RM9.5 juta yang didakwa bayaran pelantikannya sebagai Pendakwa Raya bagi kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim telah dijelaskan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tahun lalu.

Bayaran itu menjadi isu kerana ia dikaitkan dengan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Shafee menjelaskan, beliau telah membawa dokumen-dokumen yang menunjukkan fail-fail yang dibilkan dan dokumen bank bagi resit berjumlah RM9.5 juta dan pengeluarannya.

“Kira-kira tiga minggu lalu, saya telah memberi kenyataan selanjutnya kepada SPRM (pegawai penyiasat berbeza) berhubung isu RM9.5 juta.

“Saya ada pertemuan lagi untuk berjumpa pegawai sama Selasa dan Rabu akan datang untuk menunjukkan lagi dokumen-dokumen yang dibilkan dan dokumen lain,” katanya sambil memaklumkan kenyataan yang dibuat baru-baru ini selepas SPRM membekukan akaun CIMB Bank yang menerima wang sejumlah RM9.5 juta dan pengeluarannya.

Shafee berkata, akaun itu dibekukan SPRM tanpa sebagai notifikasi sehingga mendapati beberapa ceknya tidak boleh ditunaikan.

Tambah Shafee, Najib mungkin boleh mengesahkan sebab pembayaran RM9.5 juta yang dibuat kepadanya.

Peguam itu berkata, beliau sebenarnya terkejut dan tidak dapat menerima apabila Siti Rahayu Mohd Mumazaini menganggap ia adalah wajar untuk mendedahkan perkara-perkara berhubung pembayaran RM9 .5 juta ke akaunnya apabila mendakwa perkara itu disiasat secara aktif oleh SPRM.

Siti Rahayu adalah seorang peguam firma Tommy Thomas yang kini bertindak sebagai pegawai khas kepada Peguam Negara itu

Selain itu, Siti Rahayu secara selektif mendedahkan beberapa fakta dengan cara yang tersendiri untuk menarik perhatian terhadap Shafee berhubung pembayaran RM9.5 juta, seolah-olah pembayaran itu berkaitan dengan dakwaan dan tuduhan yang tidak berasas yang dibuat oleh Datuk Seri Anwar dalam Pertuduhan Asal.

“Saya secara peribadi menolak untuk menerangkan semua ini kerana perkara itu sedang disiasat tetapi kini saya terpaksa mengemukakan butir-butir penuh pembayaran ini kerana Anwar sendiri dan pihak lain telah membuat dakwaan yang tidak berasas yang cuba mengaitkan RM9.5 juta dengan tugas saya dalam kes rayuan Anwar.

“Tetapi sekarang saya terpaksa melakukan penjelasan ini secara terbuka memandangkan afidavit Siti Rahayu telah membenarkannya menjadi domain awam oleh Anwar dan yang lain walaupun ia sudah ditegaskan pada 5 September 2018 dan belum dibaca di mahkamah untuk menjadikannya dokumen awam,” jelas beliau.

Shafee berkata, Siti Rahayu jelas tidak memahami afidavit yang ditegaskan pada 3 Ogos 2017 (dalam dua bahasa) apabila beliau mendakwa dalam perenggan afidavit terakhirnya (Perenggan 15) bahawa penafian dalam Perenggan 28 daripada afidavitnya tidak benar.

“Saya terkejut bahawa penjelasan yang jelas di pihak saya boleh disalah tafsir. Kenyataan tersebut adalah tidak berasas dan kekal sebagai khabar angin,” ujarnya.

Shafee berkata, ia sangat mengecewakan apabila seorang pegawai khas Jabatan Peguam Negara boleh bertindak membuat pengakuan secara sedar, sengaja dan tidak jujur ​​dalam afidavitnya.

“Saya menuntut hak saya untuk mengambil langkah-langkah yang perlu terhadap pelanggaran kerahsiaan yang berlaku sebelum ini oleh Timbalan Pendakwa Raya berkhidmat.

“Saya bimbang dengan perkembangan yang dimulakan oleh Siti Rahayu di dalam pejabat Peguam Negara sebagai salah nyata yang disengajakan dalam afidavitnya, untuk membenarkan orang lain seperti Dato ‘Seri Anwar mengambil kesempatan daripada dakwaan yang mengelirukan dan bermotivasi untuk disalahgunakan terhadap saya.

“Dengan perkembangan baru-baru ini, saya bimbang ia merupakan satu penetapan untuk menjejas dan menyerang serta memberi tekanan tidak adil kepada Pejabat Peguam Negara untuk mengambil tindakan menentang saya.

“Saya bimbang Pejabat Peguam Negara sedang dieksploitasi untuk menjadikan saya mangsa untuk menghalang saya dalam mempertahankan Dato ‘Sri Najib dalam kesnya,” katanya. – MalaysiaGazette

TERDAHULU: Dr Mahathir yang mahu saya dilantik, jika tidak…. – Shafee

TERDAHULU: UMNO, BN berhutang tidak kurang RM20 juta kepada saya semasa zaman Dr Mahathir