Cuaca panas dan kering sering mencetuskan kebakaran hutan di Indonesia. foto Agensi

JAKARTA – Kerajaan Indonesia mengisytiharkan 16 daerah cenderung terhadap kebakaran hutan dan tanah menjelang El Nino akan datang, pola iklim yang dikaitkan dengan pemanasan air di kawasan tengah dan timur Samudra Pasifik khatulistiwa.

Fenomena cuaca sedemikian diketahui memacu musim kering berpanjangan di Indonesia, sekali gus meningkatkan risiko kebakaran hutan.

Seorang pegawai Pejabat Menteri Politik, Perundangan dan Keamanan Koordinator, Bambang Sugeng berkata perisytiharan kawasan-kawasan tertentu yang cenderung terbakar itu dilakukan sebagai amaran bagi daerah-daerah ini agar waspada dan mencegah kebakaran hutan dan tanah.

“Kami memberi keutamaan kepada beberapa wilayah, seperti Sumatera Selatan, Jambi, Aceh dan Riau,” kata Bambang sambil menambah kebanyakan kawasan ini adalah tanah gambut yang luas yang mudah terbakar ketika musim kering.

Bambang berkata, pihaknya masih menunggu laporan daripada Agensi Meteorologi, Klimatologi dan Geofizik (BMKG) untuk mengetahui tempoh musim panas memandangkan setiap wilayah berbeza.

Riau menjadi salah satu wilayah pertama di negara ini yang bertindak balas terhadap kebakaran hutan dan tanah, memandangkan pentadbirannya mengisytiharkan status kecemasan mengenai kebakaran tanah gambut dan kebakaran hutan.

Statusnya, yang sah dari 19 Februari hingga 31 Okt tahun ini, dikeluarkan berdasarkan peningkatan jumlah tanah gambut dan kebakaran hutan di kawasan seperti Dumai, Rokan Hilir dan Bengkalis.

Jerebu asap yang dihasilkan oleh kebakaran seperti itu di Riau memaksa pentadbiran untuk menutup sekolah, mengedarkan topeng muka percuma dan menasihatkan pelajar untuk mengelakkan aktiviti luar.

Dari 12 hingga 16 Februari, Agensi Kesihatan Riau merekodkan 1,081 kes penyakit berkaitan asap, kebanyakannya di kalangan pesakit di bawah umur 20 tahun. – MalaysiaGazette