CAPE TOWN – Seorang juruterbang dari South African Airways (SAA) meletak jawatan selepas terbang lebih 20 tahun dengan lesen tipu.

SAA mendapati dokumen William Chandler dipalsukan selepas “insiden yang boleh dilaporkan” semasa penerbangan dari Afrika Selatan ke Jerman.

Syarikat penerbangan itu telah memfailkan tuduhan jenayah dan akan mendapatkan “jutaan rand” daripada Chandler.

Pegawai keselamatan di SAA juga telah digantung tugas kerana didakwa cuba menutupi pemalsuan itu.

Akbar Mail & Guardian (M & G) melaporkan Chandler berkerja sebagai jurutera pesawat di SAA sebelum menjadi juruterbang pada tahun 1994.

Beliau merupakan Pegawai Kanan Pertama yang bertugas memantau juruterbang dan bukan mengendalikan pesawat.

Sumber memberitahu M & G, penipuannya dikesan selepas “membuat beberapa perubahan aneh” selepas menghadapi ribut di Pegunungan Alp Switzerland.

SAA dalam satu kenyataan berkata, selepas menyiasat kejadian itu, pihaknya mendapati bahawa Chandler hanya mempunyai lesen perintis komersial. Dia kemudian meletak jawatan.

Syarikat penerbangan memerlukan juruterbang untuk memiliki lesen perintis pengangkutan syarikat penerbangan (ATPL) untuk penerbangan antarabangsa jarak jauh.

Untuk ATPL, juruterbang mesti lulus beberapa ujian teknikal dan perubatan dan menyelesaikan 1,500 jam waktu terbang.

Pemegang lesen mesti “memperbaharui” kelayakan mereka setiap tahun dalam satu siri ujian yang melibatkan simulasi penerbangan dan peperiksaan fizikal.

Sijil-sijil itu dianugerahkan oleh Pihak Berkuasa Penerbangan Udara Afrika Selatan (SACAA).

SACAA akan melihat lompong yang berlaku dalam industri penerbangan negara itu susulan kes tersebut. – MalaysiaGazette