Meng Wanzhou. foto Agensi

TOTONTO – Ketua Pegawai Kewangan (CFO) Huawei menyaman Kanada berhubung penahanannya di Lapangan Terbang Vancouver tahun lalu.

Penahanan Meng Wanzhou dibuat atas arahan Amerika Syarikat kerana disyaki penipuan dan melanggar sekatan kuasa dunia itu ke atas Iran namun dinafikan oleh wanita itu.

Pihak berkuasa Amerika Syarikat sedang berusaha untuk mengekstradisi Meng.

Meng memfailkan saman terhadap kerajaan Kanada, agensi sempadan dan polis atas “pelanggaran serius” hak sivilnya.

China mendakwa penahanan anak kepada pengasas Huawei itu bermotifkan politik, sekali gus menyebabkan hubungan antara Beijing dengan Amerika Syarikat dan Kanada tegang.

Tuntutan yang difailkan di Mahkamah Agung British Columbia pada hari Jumaat lalu bertujuan mendapatkan ganti rugi terhadap Polis Diraja Kanada (RCMP), Agensi Perkhidmatan Sempadan Kanada (CBSA) dan kerajaan persekutuan kerana didakwa melanggar hak sivilnya.

Meng berkata, pegawai CBSA telah menahan, mencari dan menyoalnya di lapangan terbang di bawah dakwaan palsu sebelum dia ditangkap oleh RCMP.

Pegawai-pegawai itu menahan Meng untuk mendapatkan maklumat yang mereka “tidak percaya akan diperoleh jika plaintif segera ditahan”, melanggar haknya di bawah Piagam Hak dan Kebebasan Kanada.

Penahanannya adalah “menyalahi undang-undang” dan dilakukan “sewenang-wenangnya”, saman itu mengatakan, dan pegawai-pegawai “sengaja gagal menasihati dia tentang alasan sebenar penahanannya, haknya untuk memberi nasihat, dan haknya untuk berdiam diri”.

Pihak berkuasa Amerika Syarikat telah memfailkan hampir 24 pendakwaan ke atas Huawei, pembuat telefon pintar kedua terbesar di dunia dan memohon Meng diekstradisi pada Januari lalu.

China telah mengecam tindakan itu sebagai “penyalahgunaan perjanjian ekstradisi dua hala” antara Kanada dan Amerika Syarikat, dan membantah dengan rasa tidak puas hati terhadap prosiding berkenaan.

Tetapi Kanada mendakwa negara itu telah mematuhi kedaulatan undang-undang. – MalaysiaGazette