Pengarah Urusan Khazanah Nasional Berhad, Datuk Seri Shahril Ridza Ridzuan berkata, tidak ada kerajaan yang boleh melanggar kontrak atau perjanjian yang dibuat dengan syarikat-syarikat konsesi.
Shahril Ridza Ridzuan

KUALA LUMPUR – Buat pertama kali dalam tempoh 10 tahun Khazanah Nasional Berhad (Khazanah) merekodkan kerugian sebelum cukai RM6.3 bilion pada 2018 berbanding keuntungan sebelum cukai RM2.896 bilion tahun sebelumnya.

Sayap pelaburan milik kerajaan itu berkata, keuntungannya terjejas disebabkan penghapusan pelaburan yang sedikit, pengurangan pendapatan dividen dan rosot nilai yang tinggi semasa tempoh peralihan untuk Khazanah dalam pasaran tidak menguntungkan.

Nilai portfolio Khazanah yang diukur berdasarkan Nilai Bersih Diselaras susut 21.6 peratus kepada RM91 bilion setakat 31 Disember 2018 berbanding RM116 bilion tahun sebelumnya.

Manakala Nilai Aset Direalisasi (RAV) turun kepada RM136 bilion berbanding RM157 bilion bagi tempoh sama.

Bagaimanapun, prestasi portfolio jangka panjang kekal pada trajektori menaik dengan NWA mencapai pulangan 11.0 peratus setahun dalam tempoh 10 tahun yang lalu.

Pengarah Urusan Khazanah Nasional, Datuk Shahril Ridza Ridzuan berkata, prestasi 2018 dipengaruhi oleh beberapa perkembangan utama dan domestik dalam kedua-dua bidang ekonomi dan sosial.

Portfolio Khazanah telah terjejas oleh ketidakpastian ekonomi global pada 2018, yang menyaksikan pasaran kurang berprestasi disebabkan oleh ketegangan geopolitik dan prospek pertumbuhan pesimis untuk pasaran baru muncul.

Di samping itu, portfolio juga dipengaruhi oleh perkembangan dalam negeri, termasuk tinjauan pendapatan yang lembap, ketidaktentuan pasaran, dan perubahan peraturan dalam tempoh yang ditinjau.

Pada masa yang sama, kerajaan telah memulakan semula Khazanah yang melibatkan perubahan ketara termasuk mandat baharu.

“Penyusunan semula organisasi yang sedang dilakukan Khazanah Nasional akan membolehkan kami melaksanakan peranan kami untuk meningkatkan kekayaan jangka panjang Malaysia, bermula dari tahun ini,” katanya dalam satu kenyataan di sini.

Tahun lepas, Kerajaan Malaysia memulakan penyusunan semula dan penyusunan semula Khazanah yang melibatkan perubahan kepimpinan dalam Lembaga Pengarah dan pengurusan, serta mandat dan objektif yang disegarkan.

Sebagai sebahagian daripada ini, Khazanah telah menjalankan kajian semula dan penilaian semula pelaburannya, yang dicerminkan dalam hasil 2018nya.

Pencapaian Khazanah pada tahun 2018 termasuk pengambilalihan Pusat Perubatan Prince Court dan pelaburan di Ping An Good Doctor dan Ant Financial di China.

Selain itu, perkembangan Marina One dan DUO di Singapura telah disiap dan dilancarkan.

Katanya, tahun 2018 juga menyaksikan kejayaan Tawaran Awam Permulaan (IPO) Phunware dab Farfetch di Amerika Syarikat dan penjualan saham dalam IHH Healthcare, dijangka selepas pada suku pertama tahun ini.

Shahril berkata, dalam meningkatkan kekayaan negara, Khazanah akan menumpukan kepada dua objektif pelaburan – komersial dan strategik.

Objektif komersial menumpukan kepada pertumbuhan aset kewangan dan mempelbagaikan sumber pendapatan bagi negara, manakala objektif strategik adalah memegang aset yang membawa manfaat ekonomi jangka panjang.

Pendanaan dana kekauaan dengan sasaran bersamaan kepada Indeks Harga Pengguna ditambah dengan 3 peratus asas lima tahun ini membabitkan aset awam seperti Kumpulan CIMB, Axiata Group, IHH Healthcare dan Alibaba.com; dan aset persendirian seperti Syarikat Susu Holstein, Sun Life Malaysia, WeLab dan Palantir.

Manakala dana pembangunan dengan pulangan yang disasarkan bersamaan dengan hasil Sekuriti Kerajaan Malaysia (“MGS”) 10 tahun pula membabitkan aset strategik seperti Telekom Malaysia, Tenaga Nasional, Malaysia Airlines, Malaysia Airports dan PLUS Malaysia; dan aset pembangunan seperti Silterra, Iskandar Investment Berhad, Resort & Hotel Tarikan Bertema, Pinewood Iskandar Malaysia Studios dan Medini Iskandar Malaysia.

“Secara keseluruhannya, Khazanah akan berpandukan falsafah pelaburannya untuk memperoleh pulangan kewangan yang diselaraskan dengan risiko yang sesuai, menjana pulangan yang mampan, dan mengintegrasikan pertimbangan yang beretika dan bertanggungjawab ke dalam aktiviti pelaburan,” ujarnya. – MalaysiaGazette