Perkampungan sementara pelarian Rohingya di Cox's Bazar, Bangladesh. foto Agensi

DHAKA – Pelarian Rohingya di Bangladesh enggan pulang ke Myanmar kecuali mereka diiktiraf sebagai kumpulan etnik di negara asal mereka, pemimpin komunito itu kepada wakil Myanmar semasa perundingan yang baharu bermula.

Keganasan oleh tentera Myanmar yang didakwa sebagai tindak balas terhadap serangan pemberontak pada 2017 menyebabkan 730,000 umat Islam Rohingya melarikan diri ke Cox’s Bazar, di Bangladesh.

Pelarian-pelarian itu kini tinggal di dalam kem-kem sementara kerana takut untuk kembali.

Penyiasat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berkata, keganasan yang dilakukan oleh tentera dan polis Myanmar itu termasuk pembunuhan beramai-ramai, merogol secara berkumpulan dan membakar kediaman penduduk disifatkan sebagai pembersihan etnik.

Bagaimanapun Myanmar menafikan tuduhan itu.

Ini adalah kali kedua pegawai Myanmar telah melawat kem di Cox’s Bazar dalam usaha untuk meyakinkan pelarian Rohingya untuk memulakan proses penghantaran balik.

Pada bulan Oktober lalu, Rohingya menolak tawaran untuk kembali ke tanah air mereka apabila delegasi Myanmar mengadakan perbincangan dengan pemimpin kumpulan itu.

Delegasi Myanmar, yang dipimpin oleh Setiausaha Asing Tetap, Myint Thu, mengadakan rundingan dengan 35 pemimpin Rohingya di Cox’s Bazar pada hari Sabtu dan Ahad ketika keselamatan diperketatkan di kawasan perkemahan.

Pemimpin Rohingya mahu Myanmar mengiktiraf mereka sebagai kumpulan etnik dengan hak untuk kewarganegaraan Myanmar sebelum mereka kembali.

“Kami memberitahu mereka bahawa kami tidak akan kembali melainkan jika kami diiktiraf sebagai Rohingya di Myanmar,” kata Dil Mohammed, salah seorang pemimpin Rohingya yang menyertai rundingan tersebut.

Beliau juga berkata, mereka tidak akan kembali ke Myanmar kecuali tuntutan keadilan, perlindungan antarabangsa dan keupayaan untuk kembali ke kampung asal dan tanah mereka dipenuhi.

“Kami mahu kewarganegaraan, kami mahu semua hak kami. Kami tidak mempercayai mereka. Kami akan kembali hanya jika perlindungan antarabangsa sudah ada.

“Kami akan kembali ke tanah kita sendiri … (kita) tidak mahu tinggal di kem.”

Proses penghantaran balik pelarian Rohingya pada November tahun lalu terhenti kerana Rohingya tidak bersetuju untuk kembali ke Myanmar.

Agensi pelarian dan kumpulan bantuan PBB juga ragu-ragu tentang rancangan itu kerana mereka takut keselamatan Rohingya di Myanmar.

“Kami bersedia untuk memulakan penghantaran balik pada bila-bila masa. Terserah kepada Myanmar untuk mewujudkan persekitaran yang kondusif untuk membolehkan Rohingya kembali ke tanah air mereka, “kata Abul Kalam, pesuruhjaya pelarian Bangladesh.

Dengan pelan penghantaran balik terhenti, Bangladesh telah mempertimbangkan untuk menempatkan semula pelarian Rohingya ke sebuah pulau di Teluk Bengal, tetapi ada yang menyatakan kebimbangan ini dapat membawa kepada krisis baharu kerana pulau itu terdedah kepada taufan.

Myanmar pula hanya membuat persediaan “minimum” untuk mengambil semula penduduk Rohingya di Bangladesh, kata seorang pemikir Australia. – MalaysiaGazette