Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika hadir pada perbicaraan kes 1Malaysia Developement Berhad (1MDB) di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur. foto HAZROL ZAINAL, 29 OGOS 2019.

KUALA LUMPUR – Mahkamah Tinggi hari ini diberitahu bekas Datuk Seri Najib Razak banyak ‘mengeluarkan’ belanja sekaligus menaburkan jasa kepada masyarakat Cina di negara ini dalam pelbagai aspek.

Malah, bekas Setiausaha Politik Najib, Datuk Wong Nai Chee yang merupakan saksi pendakwaan ke-5 itu berkata demikian ketika perbicaraan kes dihadapi bekas perdana menteri itu berkaitan 1Malaysia Developement Berhad (1MDB) membabitkan dakwaan penyelewengan sebanyak RM2.3 bilion.

Nai Chee juga disoal tentang cek bernilai RM246,000 yang dikaitkan dengan dakwaan pengubahan wang haram yang dikendalikan olehnya untuk diberikan kepada pemimpin komuniti Cina, Tan Sri Lim Soon Peng.

Saksi yang juga Ahli MCA dan pernah berkhidmat di Pejabat Perdana Menteri (PMO) mengesahkan cek itu kemudian diberikan kepada Soon Peng bagi dibayar kepada AD Network dan Akademi Kewartawanan & Informasi Taima (AKIT).

“Bayaran melalui cek itu disalurkan ke AD Network yang bertanggungjawab menguruskan pentadbiran laman sosial bekas Perdana Menteri itu dalam Bahasa Cina.

“Wang itu juga akan digunakan bagi bayaran kepada AKIT untuk penerbitan akhbar Cina, Chinese Weekly bagi membolehkan penyampaian berita tepat kepada masyarakat itu.

“Bagaimanapun, cek itu dikeluarkan atas nama Soon Peng yang diamanahkan untuk dibayar oleh kedua pihak terbabit,” katanya ketika di soal oleh pihak pendakwaan hari ini.

Ketika menerangkan tentang cek tersebut, kata Nai Chee, pembayaran itu juga untuk membantu membiayai propaganda pro Barisan Nasional dalam talian yang disasarkan kepada kepada pengundi Cina dengan salah satu laman sosial dinamakan ‘Ah Jib Gor’ atau Abang Najib.

Nai Chee yang telah berkhidmat sebagai setiausaha politik Najib sejak tahun 2011 hingga Mei tahun lalu dan hanya mula mengenali Soon Peng selepas memegang jawatan itu.

“Kami pernah berjumpa untuk membincangkan isu berkaitan politik, kegiatan sosial, keagamaan dan kebajikan masyarakat Cina di negara ini.

“Selain itu, beliau juga menjadi pentas terbaik untuk mendalami keperluan masyarakat Cina tempatan. Kepentingan syarikat AD Network dan AKIT adalah untuk mengetengahkan dasar kerajaan yang betul dan tepat kepada masyarakat,” katanya.

Saksi berkata demikian ketika di soal oleh Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Seri Gopal Sri Ram pada pemeriksaan utama yang masuk hari ke-2 perbicaraan di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi, Collin Lawrence Sequerah.

Malah Nai Chee yang kini bekerja sebagai peguam mengakui Najib tidak mengeluarkan cek secara terus kepada dua entiti bagi mengelakkannya ia disebar di laman Facebook.

Dalam pada itu, Nai Chee ketika disoal balas oleh peguambela, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah pula mendedahkan Najib sebenarnya telah banyak ‘berbelanja’ untuk komuniti Cina bagi memastikan polisi kerajaan sampai kepada masyarakat kedua terbesar itu.

Malah kata Nai Chee, Najib juga banyak berjasa kerana sentiasa sedaya upaya untuk memahami kehendak komuniti itu dalam pelbagai aspek termasuk pendidikan, ekonomi, agama serta isu-isu lain selain cuba melaksanakan inisiatif tertentu bagi kepentingan mereka.

“Beliau banyak memainkan peranan terhadap masyarakat Cina malah bukan sahaja berbelanja besar tetapi juga banyak melaksanakan inisiatif untuk kepentingan kami, misalya dalam pendidikan yang sudah mula dilakukan oleh Najib ketika memegang jawatan Menteri Pendidikan lagi,” ujarnya. –MalaysiaGazette