WASHINGTON – Fannie Mae menaikkan ramalan untuk pertumbuhan 2020 ekonomi Amerika Syarikat kepada 1.9% berbanding 1.7%.

Menurutnya, perbelanjaan pengguna dan pasaran perumahan akan menyokong Keluaran Dalam Negara Kasar jika perdagangan “fasa satu” perjanjian antara Amerika Syarikat dan China ditandatangani.

Entiti yang ditaja oleh kerajaan bukan sahaja meramalkan perjanjian kesepakatan antara AS dan China akan diluluskan pada 15 Disember ini ketika pelaksanaan tarif untuk barangan China akan dibatalkan.
Bagaimanapun, agensi itu mengatakan pecahan rundingan merupakan risiko utama kepada pertumbuhan AS.

Sementara itu, ia meramalkan perjanjian komprehensif tidak mungkin berlaku bagi meredakan ketegangan perdagangan jangka pendek.

“Walaupun ketidaktentuan global melonjak, kami mengharapkan ekonomi domestik terus baik, jika pertumbuhan tidak hebat,” kata Doug Duncan, Ketua Ekonomi Fannie Mae.

Perang perdagangan telah menjejaskan pertumbuhan AS dengan sektor pembuatan lemah dan pelaburan perniagaan menurun.
Akibatnya, Fannie Mae mengurangkan unjurannya untuk pertumbuhan suku keempat kepada 1.6% daripada 2.1% dan unjuran KDNK 2019 tahun penuh kepada 2.1% berbanding 2.2%.

“Suku ketiga yang lebih tinggi daripada yang dijangka menyumbang kepada semakan semula ramalan suku keempat kerana beberapa kelemahan yang dijangkakan dalam perdagangan dan inventori telah ditolak semula pada suku ini,” kata Duncan.

Trend itu mungkin tidak berterusan, Fannie Mae berpendapat.

Pengangguran yang rendah dalam sejarah dan pertumbuhan pekerjaan yang kukuh akan terus meningkatkan pengguna AS dengan Indeks Harga Pengguna tidak termasuk komponen makanan dan tenaga yang tidak menentu dijangka meningkat 1.9% pada tahun 2020.

Memandangkan pengguna terus mengukuhkan, “perniagaan perlu meningkatkan perbelanjaan pelaburan untuk memenuhi permintaan yang mampan, jadi pandangan kami pelaburan tetap perniagaan telah bertambah baik pada tahun 2020,” kata Fannie Mae.

Tambahnya, perumahan juga dijangka menyumbang kepada pertumbuhan pada tahun 2020. dengan pembelian rumah dan hartanah sewa, yang dipanggil pelaburan tetap kediaman, berkembang pada suku ketiga 2019 untuk kali pertama sejak 2017.

Prestasi itu dijangkakan akan berterusan pada suku keempat walaupun kadar mungkin lambat.

Pada Isnin lalu, Persatuan Pembina Rumah Kebangsaan melaporkan sentimen pembinaan rumah stabil pada November, dengan Indeks Pasaran Perumahan merosot kepada 70 daripada 71 pada bulan Oktober.

Fannie Mae tidak menjangkakan kadar faedah pemotongan Rizab Persekutuan lagi tahun ini dan menjangka hanya satu kadar pemotongan pada tahun 2020.

Ia menyebut pertumbuhan global, Brexit dan protes di Hong Kong antara risiko-risiko negatif yang lain. – MalaysiaGazette