Gambar hiasan

MANILA – Filipina menghentikan pengeluaran visa kepada rakyat China dalam usaha untuk mengekang penularan koronavirus yang telah mengorbankan 106 nyawa dan dijangkiti lebih daripada 4,500 orang sejak ia dilaporkan berlaku pada bulan Disember lalu.

Terdapat kes yang tidak disahkan di Filipina sejak wabak koronavirus bermula di pusat bandar Wuhan, tetapi jangkitan telah disahkan di Jepun, Nepal, Singapura, Korea Selatan, Taiwan, Thailand, Amerika Syarikat dan Vietnam.

“Kami mengambil langkah proaktif ini untuk mengurangkan perjalanan dan mungkin membantu menghalang penularan 2019-nCov,” kata Jaime Morente, Pesuruhjaya Biro Imigresen Filipina, dalam satu kenyataan.

Namun, katanya, tidak ada perintah menghalang warga negara China daripada memasuki Filipina.

Beliau juga tidak menyatakan bila pengeluaran visa itu akan dimulakan.

Tetapi, katanya, rakyat China masih boleh memohon visa di mana-mana kedutaan Filipina atau konsulat di tempat mereka.

Pihak berkuasa kesihatan memantau lebih daripada 11 kes disyaki coronavirus baru, kata mereka.

Kemudahan visa sebaik sahaja ketibaan telah ditawarkan kepada warga negara China sejak tahun 2017, dalam usaha untuk meningkatkan pelancongan.

Mereka yang layak untuk permohonan itu termasuk pelabur dan ahli perniagaan, atlet, perwakilan untuk konvensyen antarabangsa dan kumpulan pelancongan.

Pelancong China menyumbang 22% daripada 7.5 juta pengunjung ke Filipina antara Januari dan November tahun lepas, menjadikan China sebagai negara kedua terbanyak bagi pelancong antarabangsa ke negara ini. – MalaysiaGazette