Khelaifi yang dituduh rasuah dalam penawaran hak penyiaran perlawanan piala dunia bagaimanapun digugurkan dari kes dan dibebaskan kerana ketiadaan bukti kukuh.

PARIS – Presiden Paris Saint Germain, Nasser Al-Khelaifi didakwa melakukan rasuah oleh pendakwa raya Switzerland susulanĀ  siasatan dalam penawaran hak penyiaran kejohanan bola sepak bagi Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA).

Al-Khelaifi didakwa melakukan jenayah salah tadbir urus dalam kaitan dakwaan ke atas Jerome Valcke yang menyalahgunakan kedudukannya sebagai Setiausaha Agung FIFA.

Valcke telah didakwa menerima rasuah, jenayah salah tadbir urus dan pemalsuan dokumen.

Dia didakwa menerima manfaat yang tidak sepatutnya bagi pertukaran untuk hak penyiaran televisyen.

Bagaimanapun, Al-Khelaifi menyifatkan pertuduhan ke atasnya tidak berasas dan tanpa bahan bukti.

Peguam Negara Switzerland memaklumkan tuduhan difailkan ke atas Valcke, Al-Khelaifi dan ahli perniagaan ketiga berhubung hak penyiaran beberapa perlawanan Piala Dunia dan Piala Konfederasi antara 2018 hingga 2030.

Valcke didakwa menerima habuan penginapan tanpa sewa di Villa Itali yang dibeli oleh Al-Khelaifi, yang merupakan Pengerusi BelN Media Group.

Tuduhan itu dibuat semasa Valcke sebagai Setiausaha FIFA antara tahun 2013 dan 2015 ketika dia dituduh mempengaruhi penghargaan hak media untuk Itali dan Yunani.

Satu lagi aduan rasuah terhadap Al-Khelaifi telah dijatuhkan selepas FIFA mencapai “perjanjian” dengan ahli perniagaan Qatar pada akhir Januari, kata kenyataan itu.

Tuduhan tersebut berkaitan dengan penghargaan hak media untuk kejohanan Piala Dunia pada tahun 2026 dan 2030.

“Saya gembira kerana semua tuduhan rasuah berkaitan dengan Piala Dunia 2026 dan 2030 telah dijatuhkan,” kata Al-Khelaifi.

“Seperti yang saya katakan berulang-ulang kali selama tiga tahun, tuduhan-tuduhan itu tidak – dan tidak pernah ada sebarang asas, sama ada secara fakta atau undang-undang.

“Sekarang – akhirnya – fakta yang tak dapat dipertikaikan bahawa perjanjian 2026 dan 2030 telah dirundingkan dengan dan tanpa pengaruh yang tidak wajar dalam sebarang bentuk pun.

“Selepas forensik umum, persendirian, mengikut undang-undang dan menyalahi undang-undang terhadap semua urusan saya, saya telah dibebaskan dari semua kecurigaan rasuah dan kes itu telah dibuang secara muktamad dan konklusif,” ujarnya.

Al-Khelaifi, 45, menyertai jawatankuasa eksekutif Uefa pada Februari selepas dipilih oleh Persatuan Kelab Eropah (ECA) untuk menjadi salah seorang perwakilan UEFA pada Januari

“Saya gembira dan bersyukur akhirnya kesemua pertuduhan rasuah ke atas saya berkaitan Piala Dunia 2026 dan 2030 telah digugurkan dan dibebaskan.

“Tuduhan ini langsung tidak berasas dan tidak disokong bukti kukuh, sekali gus terbukti rundingan penyiaran untuk Piala Dunia 2026 dan 2030 dikendalikan secara berhemah dan telus tanpa sebarang unsur rasuah,” tegas Valcke. – MalaysiaGazette