RIYADH – Seorang puteri Arab Saudi meminta Raja Salman membebaskannya daripada tahanan.

Menerusi Twitter, Puteri Basma Saud mendakwa, beliau telah ditahan sewenang-wenangnya di Penjara al-Hair dan kesihatannya semakin merosot.

Satu tweet nampaknya dari Puteri Basma binti Saud mengatakan bahawa dia “ditahan secara sewenang-wenang di penjara al-Hair” dan bahawa “kesihatannya semakin merosot”.

Pihak lain juga telah meminta Raja Salman dan Putera Mahkota Mohammed untuk “mengkaji kes dan membebaskan saya kerana saya tidak melakukan kesalahan”, kata Puteri Basma binti Saud.

Setakat ini tiada sebarang kenyataan daripada pihak berkuasa Arab Saudi.

Puteri Basma, 56, adalah puteri bongsu Raja Saud, yang memerintah Arab Saudi antara 1953 dan 1964.

Selama bertahun-tahun, beliau telah membuktikan dirinya sebagai peguam bela terkemuka dalam keluarga kerajaan Arab Saudi untuk masalah kemanusiaan dan pembaharuan perlembagaan.

Pada tahun lalu, ada laporan melaporkan Puteri Basma telah ditahan di rumah bersama dengan seorang anak perempuan.
Media Jerman, Deutsche Welle, yang memetik sumber yang terdekat berkata, Puteri Basma ditahan kerana disyaki cuba melarikan diri dari negara itu.

‘”Seperti yang anda ketahui, saya sekarang ditahan secara sewenang-wenang di penjara Al-Ha’ir tanpa penjenayah, atau wujud pertuduhan terhadap saya.

“Kesihatan saya merosot hingga parah dan boleh menyebabkan kematian saya. Saya belum mendapat rawatan perubatan atau bahkan surat yang saya hantar dari penjara ke Mahkamah Diraja belum ada maklum balas.

”Saya diculik tanpa penjelasan bersama-sama satu anak perempuan saya dan dimasukkan ke penjara,” kata Puteri Basma. – MalaysiaGazette