Gambar hiasan. foto Getty Images

NEW YORK – Kontrak hadapan minyak mentah jatuh dalam perdagangan elektronik dengan niaga hadapan minyak Amerika Syarikat menyentuh paras yang tidak dilihat sejak November 2001 berikutan penurunan permintaan akibat pandemik Covid-19 yang telah membunuh lebih daripada 164,000 orang di seluruh dunia.

Pasaran minyak berada di bawah tekanan susulan laporan tentang penggunaan bahan bakar yang lemah dan ramalan suram dari Pertubuhan Negara Pengeksport Minyak dan Badan Tenaga Antarabangsa.

OPEC, bersama-sama dengan sekutu, sepakat untuk mengurangkan pengeluaran sebanyak 9.7 juta tong sehari mulai bulan Mei dalam usaha membendung peningkatan bekalan ketika permintaan semakin merosot.

Kontrak niaga hadapan bulan depan turun 5.8%, atau AS$ 1.05, kepada AS$ 17.22 setong pada pukul 7:23 malam EDT (2323 GMT).

Pada satu ketika, niaga hadapan AS mencecah AS$17.14 dolar setong, terendah sejak November 2001.

Kontrak itu akan berakhir pada hari Selasa dan kontrak bulan Jun, yang semakin aktif diperdagangkan turun AS$0.57 atau 2.3%, menjadi AS$ 24.45 setong.

Brent juga lemah, jatuh AS$0.32 sen, atau 1.1%, kepada AS$ 27.76 setong.

Industri minyak telah mula mengurangkan bekalan dalam menghadapi penurunan permintaan bahan bakar sekitar 30% di seluruh dunia.

Arab Saudi meramalkan jumlah pengurangan bekalan global daripada pengeluar minyak mungkin mencecah hampir 20 juta tong sehari, tetapi unjuran itu termasuk pemotongan sukarela dari Amerika Syarikat dan Kanada, yang tidak mudah mengurang atau meningkatkan pengeluaran seperti kebanyakan negara OPEC. – MalaysiaGazette