Belon yang dihantar oleh pembelot Korea Utara berterbangan di ruang udara dekat Zon Penampan Korea Utara dan Korea Selatan. foto Agensi

PYONGYANG – Korea Utara memberitahu akan memutuskan semua talian komunikasi dengan Korea Selatan, termasuk talian hotline antara kedua-dua pemimpin negara itu.

Ini merupakan kali pertama tindakan seumpama itu dilakukan selepas menyifatkan Korea Selatan sebagai “musuh”.

Panggilan harian, yang telah dibuat ke pejabat perhubungan yang terletak di bandar Kaesong, sempadan Korea Utara akan berhenti mulai hari Selasa ini.

Kedua-dua negeri telah mendirikan pejabat untuk mengurangkan ketegangan setelah perbincangan diadakan pada tahun 2018.

Korea Utara “akan memutus dan mematikan sepenuhnya talian penghubung antara pihak berkuasa Korea Utara dan Korea Selatan, yang telah dipertahankan melalui pejabat hubungan bersama … dari jam 12.00 pada 9 Jun 2020,” kata agensi berita Korean Central News.

Ketika pejabat perhubungan ditutup sementara pada bulan Januari kerana sekatan Covid-19, hubungan antara kedua-dua negeri dikekalkan melalui telefon.

Kedua-dua negara itu membuat dua panggilan telefon setiap hari melalui pejabat tersebut pada pukul 9 pagi dan 5 petang.

Pada hari Isnin, Korea Selatan memaklumkan untuk pertama kalinya dalam 21 bulan, panggilan pagi tidak dijawab, walaupun hubungan telah dibuat pada sebelah petang.

Kim Yo-jong, saudara perempuan pemimpin Korea Utara, mengancam minggu lalu untuk menutup pejabat itu kecuali Korea Selatan menghentikan kumpulan pembelot dari menghantar risalah ke Korea Utara.

Dia mengatakan bahawa kempen risalah itu adalah tindakan bermusuhan yang melanggar perjanjian damai yang dibuat semasa sidang kemuncak Panmunjom 2018 antara Moon Jae-in dan Kim Jong-un.

Para pembelot Korea Utara sesekali mengirim belon yang membawa risalah yang mengkritik wilayah komunis ke Pyongyang.

Orang Korea Utara hanya dapat berita dari media yang dikendalikan oleh negaranya kerana kebanyakannya tidak mempunyai akses Internet. – MalaysiaGazette