Kult buku Rebirth: Reformasi, Resistance and Hope In New Malaysia.

KUALA LUMPUR – Pihak berkuasa perlu mengambil serius mesej-mesej dan simbol-simbol penghinaan kepada negara kerana ia seakan-akan semboyan pemberontakan ke atas negara Malaysia yang diketuai oleh Yang di-Pertuan Agong dan institusi diraja.

Penghinaan itu termasuk mengubah lagu kebangsaan, bendera terbalik dan pengubahsuaian Jata Negara.

Ketua Penerangan Pemuda Isma (Ikatan Muslimin Malaysia), Muslim Abdullah Zaik berkata, pihaknya risau gerakan yang bersifat subversif ini bakal mengubah identiti Malaysia sebagai sebuah negara beridentitikan Melayu Islam yang dipimpin Raja Berperlembagaan kepada negara republik, liberal tanpa agama.

Berikutan itu, Pemuda Isma menuntut pihak yang terlibat dihukum.

Malah, permohonan maaf yang mereka lakukan tidak diterima kerana pihak itu dengan sengaja menimbulkan provokasi, bahkan telah melanggar Akta Lambang dan Nama (Mencegah Penggunaan tidak Wajar) 1963.

”Ia sebagai pengajaran kepada mana-mana pihak yang sedang merancang melakukan provokasi yang mempu menggugat kestabilan negara.

Pemuda Isma berharap pihak kerajaan dapat bertegas dan memulakan siasatan dengan segera bagi mengelakkan hal serupa berulang,” katanya yang memaklumkan Isma menggerakkan jentera di seluruh negara bagi membuat laporan polis dan mengikut secara rapat kes ini sehingga pesalah dihukum dengan setimpal.

Pemuda Isma juga berikrar akan berterusan membuat laporan terhadap mana-mana percubaan provokasi yang dilakukan pihak tidak bertanggungjawab. – MalaysiaGazette