Aminuddin Yahaya

KUALA LUMPUR – Perdana Menteri tidak seharusnya mendengar tuntutan organisasi Cina seperti Hua Zhong berkaitan Sijil Peperiksaan Bersama (UEC) kerana akan memecahbelahkan rakyat terutama melalui pendidikan.

Sebaliknya, Tan Sri Muhyiddin Yassin patut mengeluarkan kenyataan menolak terus desakan organisasi itu kerana perjumpaan berkenaan secara tidak langsung akan membuka ruang untuk kerajaan berkompromi mengiktiraf UEC.

Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Aminuddin Yahaya berkata, UEC secara jelas bertentangan dengan perlembagaan dan Akta Pendidikan Kebangsaan.

“Apa cara sekalipun UEC diubah untuk diselaraskan dengan dasar kerajaan, ianya tidak mengubah roh asal sistem ini yang menolak sistem pendidikan kebangsaan satu ketika dahulu.

“Lagipun, kita tidak perlu satu lagi sistem pendidikan kerana ia akan hanya membuka jurang lebih besar antara masyarakat,” katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Semalam, Hua Zhong telah mengadakan pertemuan dengan Muhyiddin di bangunan Parlimen bagi mendesak kembali kerajaan untuk segera mengiktiraf sijil berkenaan.

Hua Zhong dilaporkan telah menyerahkan 15 tuntutan berkenaan ekonomi, politik dan pendidikan kepada Perdana Menteri, pada masa sama menggesa kerajaan mengiktiraf sijil peperiksaan bersama (UEC) Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC).

Jelas Aminuddin, secara fundamentalnya, Malaysia tidak perlukan pendidikan vernakular, apatah lagi sistem peperiksaan swasta yang diiktiraf oleh kerajaan seperti Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM).

Malah, tegas beliau, banyak kajian menunjukkan pendidikan vernacular tidak baik untuk Malaysia dan perpaduan kaum.

Katanya, rujuklah pakar seperti Prof, Datuk Dr. Teo Kok Seong, bukan Hua Zhong, Dong Zong, DAP mahupun MCA.

“Saya merayu Perdana Menteri menolak segala desakan mengenai UEC, sekaligus tutup perbincangan dan fokus membangunkan sistem pendidikan kebangsaan,” katanya. – MalaysiaGazette

9 Komen

  1. JANGAN ikut kehendak hua zong! Jangan leka. Puak china komunis nak menguasai laut cina selatan. Tak heran banyak agen dan dalang mereka berusaha untuk menguasai negara ni. Bangsa ni tak pernah menunjuk nak membela budaya asal negara ni. Lihat dan fikir baik2.

  2. Org cina jenis ultra kiasu macam ni cuma pikir diri mereka saja. Jangan layan, dalam dunia ni cuma Malaysia saja yg layan sekolah vernacular, sekarang bila dah bagi betis minta peha pulak.

  3. WAJIB kerajaan menutup terus isu UEC ni, TEGAS dan BERPERLEMBAGAAN hanya ada 1 sahaja sekolah kebangsaan peringkat nasional. Seharusnya kerajaan bergerak memperkasa sekolah kebangsaan..

  4. Kalau nak aman Malaysia negara kita ini tutup cepat Dong Zhong, Hua Zong, UEC jangan ada apaapa cerita lagi. Jangan bagi muka lagi ini tak habis habis. Siapa yang menebal perkaumannya kalau tak mereka. Orang kita tak ada bab pasal perkauman ini. Kita tak boleh hidup dalam kelompok mereka tetapi mereka boleh hidup dalam kelompok kita malah dikayarayakan sekayakayanya. Dah bagi betis nak peha lepas tu bagi kepala habislah kita kena digilai mereka. Isu vernakular inilah yang menyebabkan tebal perkaumannya. Tak ada negara dalam dunia ini semacam Malaysia. Bercanggah besar tidak mengikut Perlembagaan Negara Akta Pendidikan Kebangsaan. Pelajaran Peringkat Rendah mesti satu aliran Kebangsaan. Ubah pinda ujudkan barulah akhirnya tercapai perpaduan. Insyak Allah.

  5. cina nie memamng racis, ko pergi la kerja dengan company cina. ad yg okay tpi kebanykn ye masih x pham bhsa melayu. lps tue dh la x fsih bahasa melayu. ad hati nk iktiraf uec, gampang betul la spet nie, pergi berambus la bngsat.

  6. Pertubuhan ini tak akan berhenti menuntut perkara2 yang tidak berperlembagaan!

    Jom semua sama2 boikot kedai2, produk2 dan services2 DAP, MCA dan Gerakan.

    Mulakan dari saat ini!

  7. Tak habis2 lagi ke cerita berkenaan sekolah2 perkauman, UEC, hiasan merah disekolah cina, tanglung dsb!

    Selak balik buku perlembagaan, ada ke ditulis bende2 ni semua. Betul2 membuang masa sahaja!

  8. Cara cina hendak menarik bangsa dia pro pada dap. Jika kerajaan layan pasti ramai lagi rakyat cina datang ke melaysia. Sama ada secara Haram atau pun sah. Untuk merebut peluang yang ada.

Comments are closed.