Gambar hiasan

LONDON – Syarikat senaraian awam lebih menguntungkan jika wanita membentuk lebih satu daripada tiga peranan eksekutif, menurut penyelidikan baharu.

Firma yang disenaraikan yang mana sekurang-kurangnya satu per tiga daripada majikan adalah wanita mempunyai margin keuntungan lebih daripada 10 kali lebih besar daripada yang tidak ada.

Daripada 350 syarikat terbesar yang tersenarai, hanya 14 syarikat yang diketuai oleh wanita, menurut perniagaan kepelbagaian jantina, The Pipeline.

Terdapat sebanyak 15% syarikat di FTSE 350, sama sekali tidak mempunyai eksekutif wanita.

Pengasas bersama kumpulan itu, Lorna Fitzsimons berkata, mempunyai lebih banyak wanita di ruang membuat keputusan bermaksud perniagaan lebih mampu memahami pelanggan mereka.

Laporan The Pipeline’s Women Count 2020 “menunjukkan perbezaan  jelas dalam margin keuntungan bersih syarikat yang mempunyai kepemimpinan jantina berbeza berbanding  yang tiada,” katanya.

The Pipeline berkata, syarikat yang disenaraikan di London tanpa wanita dalam jawatankuasa eksekutif merekodkan keuntungan bersih 1.5%, sedangkan syarikat yang mempunyai lebih satu daripada tiga wanita pada tahap itu mencapai margin keuntungan bersih 15.2%.

Untuk ketua pegawai kewangan di firma, kurang dua daripada 10 adalah wanita, sementara lelaki merangkumi 96% pengurus pelaburan.

Sektor dengan bilangan wanita paling rendah dalam peranan eksekutif adalah pembinaan dan runcit.

“Jika anda melihat runcit, pekerjaan peringkat kemasukan biasanya 80% wanita. Tetapi mereka tidak berupaya mencapai kedudukan eksekutif,” kata Fitzsimons. – MalaysiaGazette