Gambar hiasan

TOKYO – Harga minyak naik dalam dagangan hari ini, semakin pulih setelah menyentuh posisi terendah tiga minggu pada sesi sebelumnya, dipengaruhi oleh penurunan rekod pertumbuhan Amerika Syarikat ketika virus koronavirus menjejaskan ekonomi dan pengguna minyak terbesar di dunia.

Minyak mentah Brent naik AS$0.40 atau 0.9% kepada AS$ 43.34 setong pada 0204 GMT. Pada hari Khamis, Brent ditutup 1.9% tetapi telah pulih daripada kerugian paras terendah sejak 10 Julai.

Minyak mentah Amerika Syarikat pula bertambah AS$0.35 atau 0.9%, kepada AS$ 40.27 setelah turun 3.3% pada sesi sebelumnya, sekali lagi pulih dari paras terendah yang tidak pernah dilihat sejak 10 Julai lalu.

Ia menjadikan Brent berada pada andasan untuk kenaikan bulan keempat, sementara minyak mentah AS. menuju kenaikan untuk bulan ketiga berturut-turut selepas kontrak pulih.

Tetapi gelombang kedua jangkitan Covid-19 yang berlaku di seluruh dunia menyebabkan ancaman terhadap permintaan minyak semakin jelas.

“Walaupun harga minyak yang berdaya tahan, permintaan global yang tinggi dan peningkatan output OPEC + menimbulkan pertanyaan apakah pasaran dapat menyerap bekalan tambahan,” kata RBC Capital Markets dalam nota penyelidikan.

OPEC +, sebuah kumpulan Organisasi Negara Pengeksport Petroleum (OPEC) dan sekutunya, secara kolektif merancang untuk meningkatkan pengeluaran mulai hari Sabtu ini.

Penambahan itu membabitkan kira-kira 1.5 juta tong sehari. – MalaysiaGazette