Sebahagian anak muda yang hadir mengibarkan jalur gemilang pada Kongres Maruah Melayu di Stadium Tertutup Malawati Shah Alam, Selangor. foto SYAFIQ AMBAK, 06 OKTOBER 2019

MALAYSIA telah merdeka mencecah 63 tahun, tempoh yang agak panjang. Tempoh ini sepatutnya bangsa Melayu telah mencapai zaman kegemilangan dalam semua bidang kehidupan lebih-lebih lagi ianya dipimpin oleh bangsa Melayu tanpa sebarang pertukaran kerajaan selain dari kerajaan pimpinan bangsa Melayu.

Raja Chulalongkorn (1868-1910), Raja Siam mengambil tempoh 30 tahun untuk memajukan Siam dan berjaya. Begitu juga Meiji (1868-1912)mengambil tempoh yang sama untuk memajukan Jepun dan berjaya.

Raja Chulalongkorn dan Maharaja Meiji berjuang demi bangsa mereka akhirnya mereka berjaya. Ini bermakna kalau bangsa kita meletakkan bangsa sebagai keutamaan perjuangan kita boleh berjaya juga. Kegagalan bangsa kita sehingga kini bermakna kita tidak ada hala tuju untuk bangsa dan jauh sekali untuk agama. Semua lakunan dan drama di depan rakyat semata mata untuk meraih sokongan.

Kenapa Malaysia kedudukan bangsa Melayu semakin merosot. Bangsa Melayu di Tanah Melayu semakin merosot dalam semua bidang ekonomi,politik dan sosial. Tidak menafikan sedikit kejayaan yang pernah dicapai oleh negara dalam bidang ekonomi dan pembangunan beberapa tahun lampau tetapi ianya bukan menggambarkan kejayaan bangsa Melayu.

Kejayaan sebenarnya perlu diukur kepada data-data yang ada dalam pembangunan ekonomi dan kekuatan kuasa politik yang ada, bukannya dilihat kepada kenyataan umum perkembangan ekonomi negara.

Dalam ekonomi pemilikan ekuiti Melayu dan bumiputera tidak melebihi 23 peratus semenjak negara merdeka. Bahkan sehingga hari ini ianya semakin menurun dan pernah mencecah 16 peratus. Kenapa terjadi sedemikian. Tempoh 63 tahun sepatutnya kita semakin melonjak walaupun dengan sedikit lonjakan tapi apa yang berlaku adalah sebaliknya.

Ini belum dikira pemilikan ekuiti individu bangsa Melayu dan bumiputera. Dikatakan secara bersihnya tidak melebihi 2 peratusnya. Sudah berapa banyak seminar,bengkel dan lain-lain forum diadakan dan sudah berapa banyak kertas kerja dibentangkan untuk meningkatkan ekonomi bumiputera rupa-rupanya mengharapkan kertas bekerja.

Setiap kali seminar atau bengkel yang membicarakan tentang ekonomi bangsa Melayu dan bumiputera memakan masa berhari-hari berkampung di hotel-hotel terdiri dari kalangan pemimpin politik dan pakar-pakar ekonomi dari semua sektor dan tenaga akademik masih tidak dapat merubah pembangunan ekonomi bangsa Melayu.

Rupanya mulut yang berbicara tiada tindakan yang berjaya.

Adakah kita memerlukan 30 tahun lagi untuk memajukan ekonomi bangsa Melayu. Tempoh 63 tahun merdeka kita kuburkan , 30 tahun pertama untuk batu nisan pertama ,30 tahun kedua untuk batu nisan kedua. Adakah Bangsa Melayu perlu mula hidup baru untuk memajukan ekonomi selama 30 tahun lagi?.

Masa tidak menunggu kita. Bangsa lain telah jauh ke depan dan tidak akan menunggu kita. Bahkan mereka tidak akan berkongsi dengan kita apa yang telah mereka perolehi dari sumber-sumber kekayaan negara ini.

Suasana politik yang kian mencabar tidak mudah untuk bangsa Melayu mengharungi cabaran yang ada kecuali dengan semangat juang dan jatidiri yang tinggi. Jatidiri yang boleh menguatkan bangsa Melayu hanya perlu kembali kepada peradaban Islam dan Melayu dalam semua tindakan.

Kerajaan Siam dan Jepun boleh bangun dalam tempoh 30 tahun kenapa bangsa Melayu gagal walaupun tempoh 63 tahun.

Ambang merdeka 63 tahun, bangsa Melayu perlu melihat semula kebelakang mencari punca kegagalan. Kenapa kita gagal dalam ekonomi. Kenapa kita gagal dalam politik. Faktor-faktor kita gagal dalam politik dan ekonomi perlu dipulihkan secepat mungkin.

Jangan asyik tertipu dengan fatamorgana kononnya Tanah Melayu milik kita jika ekonomi kita tercorot dan kuasa politik kita ibarat boneka bangsa lain semata-mata.

Kita tidak mahu bangsa kita hanya seronok dengan melambaikan bendera dihari kemerdekaan, bersorak sana sini meraikan kemerdekaan, berkonvoi kenderaan motor dan kereta merayakan kemerdekaan tetapi ianya tidak melebihi perumpamaan bangsa Melayu ” menang sorak kampung tergadai”.

Oleh: Sharipudin bin Ab Kadir, Ikatan Muslimin Malaysia (Isma)

3 Komen

  1. Encik, that is why we need BMF.
    You know BMF? Buy Muslim First. But be prepared to be called racist. But honestly, I don’t care. If that is what it takes to bring our people up, so be it. You can call me racist but I prefer to called racist rather than watch my people being enslaved by wealthy Chinese conglomerates.
    Another thing, your article did nothing to suggest what we should do. That is the problem with you and many other people in ISMA. It is not enough to say it, you must do it.
    In your article you must outline steps taken to achieve our goals. If not, your article is nothing but rubbish deserved to be thrown in the bin together with rotten carcasses of pigs and swine.
    Muslim Malays must take charge of this country. We must take back what is rightfully ours. If we want to win this struggle we must be aggressive and we must take away what they stole from us. If it requires to spill blood, then by all means we have to.

  2. One thing we Malays have to learn is that in economy and running of the country, it is “All or nothing” rule. We Malays must dominate our politics and in every aspect of the running of our country. Everything, from being the energy provider, telecommunications control, educations and to even in cleaning our toilets and public works, we must dominate all line of business. Total domination is required. No such thing as sharing power with the Chinese or Indians. Have they ever share their wealth with the Malays? Never! So why should we?
    All this talk about racial harmony is nothing but a fallacy. Yes, they can live together with us, but they need to live their lives at our terms and not theirs. The terms that they live must benefit us, and we must not care even if it is one sided.
    I really hope that Malays reading this comment would wake up and knock their own senses out. We must create a Malay Muslim Only Government and dominate all sectors.
    We must take away what they stole from us. It is the only way to bring our Malays up. This is how the Japanese did it.
    PRU 15 is our chance to unite all Malays and destroy all feats of sympathy towards non Malays. Again, I cannot reiterate more. Malays must unite and take full charge of this country.

  3. Malays but stand up, be bold and say to the Chinese and Indians :
    “We do not need you anymore”.
    “We do not need your tax anymore”
    “We do not need your businesses anymore”
    “We do not need your supplies anymore”
    “We do not need your services anymore”
    “We do not need your expertise any more”

    And we must be brave and bold to say :
    “We have our own supplier”
    “We have our own financier”
    “We have our own experts”
    “We have our own businesses”
    “We have our own builders”
    “We have our own solicitors”
    “We have our own people to do the job”

    Korang faham tak apa yang aku cakap ni. Sengaja aku cakap bahasa Inggeris supaya orang luar boleh faham bahawa ada orang macam saya yang bersungguh-sungguh mahu mengangkat martabat bangsa dan agama kita di bi Malaysia.

    Kita tidak boleh lagi bersikap apologetik. Pemimpin kita semua perlu “Malay centric”. Mulai sekarang kita orang Melayu perlu memilih pemimpin yang Malay centric. Orang Melayu perlu menolak semua pemimpin yang cenderung kepada non Malays. Sesiapa yang ada kecenderungan utk non Malays perlu di label pengkhianat, pembelot dan pemakan babi.

    Ingat. The goal is political domination by the Malays. This is the only way to dominate the economy. This is the reality that many of us are afraid to say. We’ll, now you know who I am. It is our duty given by Allah to bring this Ummah back to its glory. This is our jihad fisabilillah. Apa guna solat, puasa haji kalau benda macam gini pun tak dapat buat.

    Now is the time to rally our people and ensure Malay domination in GE 15.

Comments are closed.