Gambar hiasan

KEKURANGAN guru yang berkelayakan menjadi alasan untuk berbahasa Inggeris yang lemah disebutkan baru-baru ini

Isu-isu tersebut telah disebut beberapa kali dan masalah tersebut masih belum berakhir.

“Hak untuk pendidikan bermaksud hak untuk guru yang berkelayakan”. Ini mungkin seperti pernyataan yang cukup mudah dan sederhana, namun seseorang perlu melihat dengan teliti apa yang dimaksudkan dengan “guru yang berkelayakan” . 

Salah satu cara untuk menentukan guru yang berkelayakan adalah seseorang itu harus sebagai guru “mempunyai sekurang-kurangnya kelayakan akademik minimum yang diperlukan untuk mengajar mata pelajaran mereka pada tahap yang relevan di negara tertentu.” 

Definisi di atas adalah mengenai jenis kelayakan yang diperlukan untuk seseorang menjadi guru.  

Di beberapa negara, syarat minimum adalah Ijazah Sarjana; di negara lain, diploma dari IPG sudah mencukupi. Ini adalah salah satu petunjuk di sebalik Matlamat Pembangunan Lestari atau Sustainable Development Goals 4. 

Walau bagaimanapun, sama ada seorang guru mempunyai diploma IPG , Ijazah Sarjana Muda  atau Ijazah Sarjana, kedua-duanya tidak mencukupi untuk memastikan pengajaran yang baik. Ini kerana latihan yang paling penting untuk menjadi guru adalah latihan pedagogi. 

Petunjuk lain untuk mengukur kemajuan panggilan Matlamat Pembangunan Lestari untuk guru terlatih adalah seseorang guru terlatih adalah orang yang “telah memenuhi syarat minimum latihan guru yang teratur (sama ada semasa latihan pra-perkhidmatan atau dalam perkhidmatan).”  

Sebilangan besar program latihan guru merangkumi beberapa bentuk kajian dalam teori pendidikan, kaedah pengajaran, perkembangan kanak-kanak, penilaian dan pentaksiran, selain kajian fokus dalam bahasa, matematik, sains, dan sebagainya. 

Tetapi terdapat banyak perbezaan dalam bagaimana negara mengatur latihan pedagogi.  

Program latihan guru boleh berkisar antara 12 bulan hingga 4 tahun. 

Mereka boleh merangkumi komponen praktikal (misalnya, pengalaman di bidang lapangan) sama ada semasa kerja kursus atau setelah semua kerja kursus selesai.  

Pengalaman praktikal boleh bermula dari beberapa minggu hingga beberapa bulan. 

Sebilangan guru pelatih mungkin mendapat manfaat daripada latihan yang diawasi semasa pengalaman di lapangan, sementara yang lain hanya dibenarkan memerhatikan guru kelas. Selalunya, variasi ini wujud di negara yang sama. 

Variasi bagaimana guru dilatih sangat mempengaruhi kualiti guru di dalam kelas.  

Untuk menyokong negara-negara untuk meningkatkan penyediaan pendidikan guru, UNESCO dan International Task Force on Teacher for Education 2030 bekerjasama dengan Education International dan ILO untuk mengembangkan kerangka panduan antarabangsa untuk standard pengajaran profesional. 

Kerangka umum akan menyokong pihak berkepentingan pendidikan utama untuk memastikan kualiti pendidikan guru melalui standard praktik yang menggambarkan kecekapan, pengetahuan, dan kemahiran yang diperlukan pada tahap yang berbeza dari kerjaya guru.  

Kerangka standard pengajaran dapat membantu melindungi peraturan bersama profesion dengan menghuraikan mekanisme tadbir urus  dan akauntabiliti untuk memastikan penyediaan pendidikan guru yang berkualiti dan pengajaran yang berkualiti.  

Kerangka ini bertujuan bersifat aspiratif. Tujuannya adalah untuk menyokong guru, pendidik guru, organisasi guru dan kerajaan untuk bersetuju dan melaksanakan pemahaman umum mengenai pengajaran dan kualiti guru. 

Jadi apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan menjadi guru yang berkelayakan? Ini bermaksud mempunyai kelayakan akademik dan latihan yang sesuai dalam pedagogi.  

Ini bermaksud mengiktiraf pengajaran sebagai profesion penuh yang memerlukan latihan khusus.  

Ini bermaksud mempunyai peluang yang cukup untuk mempraktikkan pengajaran di bawah pengawasan mentor yang berkelayakan semasa latihan pra-perkhidmatan dan memiliki akses ke peluang pengembangan profesional yang mensasarkan keperluan keterampilan khusus selama berkhidmat dalam perkhidmatan. 

Ia juga bermaksud mendesak pemerintah untuk memandang serius pendidikan guru sehingga dibiayai sepenuhnya untuk kepentingan hasil pembelajaran pelajar. 

Salah satu cara untuk menentukan guru yang berkelayakan adalah seseorang itu harus sebagai guru “mempunyai sekurang-kurangnya kelayakan akademik minimum yang diperlukan untuk mengajar mata pelajaran mereka pada tahap yang relevan di negara tertentu.” 

Azizi Ahmad, bekas pendidik