Shahir Adnan

KUALA LUMPUR – Dewan Pemuda Ikatan Malaysia (DPIM) menyelar kenyataan-kenyataan oleh sesetengah pemimpin politik, terutamanya bertaraf bekas menteri yang menjadikan isu keselamatan negara sebagai modal kempen politik Pilihan Raya Negeri Sabah.

Isu pencerobohan Lahad Datu dan penularan wabak Covid-19 tidak seharusnya dijadikan tajuk utama ceramah politik mereka.

Ketua Pemudanya, Shahir Adnan berkata, Operasi Daulat dilancarkan pada Mac 2013 membabitkan polis dan tentera susulan pencerobohan kumpulan yang menggelar diri mereka Tentera Diraja Sulu ke Lahad Datu.

Kumpulan itu menuntut Sabah sebagai wilayah mereka dan ia berterusan selama kira-kira sebulan.

Sejumlah 10 anggota keselamatan terkorban manakala sekurang-kurangnya 68 anggota pengganas Sulu ditembak mati.

Oleh itu, keceluparan mereka yang menyatakan insiden ini sandiwara berperang dengan ayam adalah satu penghinaan kepada wira negara yang terkorban, seluruh keluarga mereka dan keseluruhan pasukan keselamatan negara.

Menurutnya, penularan wabak Covid-19 di Sabah pula adalah insiden luar kawalan sesiapa pun, ia menular dengan ganas di seluruh dunia.

Berikutan itu, kenyataan seakan-akan naratif konspirasi politik jahat terhadap peningkatan kes Covid-19 di Sabah adalah satu bentuk penghinaan kepada seluruh barisan hadapan yang bekerja keras memastikan negara dapat membendung wabak ini.

Fakta menunjukkan Malaysia antara negara terbaik di dunia yang membendung penularan wabak Covid-19.

DPIM, kata Shahir menyeru semua calon PRN Sabah dan pemimpin politik untuk fokuskan kempen mereka kepada penyelesaian isu rakyat, bukan kempen menunding jari menyalahkan rakyat yang bekerja keras demi negara.

Sesungguhnya, jasa dan pengorbanan rakyat jauh melangkaui jasa calon-calon ahli politik yang berkempen, ujarnya. – MalaysiaGazette