Lim Guan Eng

KUALA LUMPUR – Kerajaan tidak seharusnya terlalu fokus dalam mengawal kadar hutang dan defisit fiskal, sebaliknya meminjam lebih banyak wang untuk menyelamatkan pekerjaan, perniagaan dan kehidupan rakyat.

“Bagi menyelamatkan dan membawa keluar Malaysia daripada penguncupan ekonomi ketika ini, perhatian kerajaan seharusnya beralih daripada mengawal kadar hutang dan defisit fiskal kepada meminjam lebih banyak wang.

“Obsesi terhadap mengawal defisit bagi melindungi kadar penarafan negara perlu dihapuskan bagi membolehkan kerajaan meminjam lebih banyak wang untuk menyelamatkan pekerjaan, perniagaan dan rakyat,” kata Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut Ahli Parlimen Bagan itu, dana berjumlah RM45 bilion perlu ditambah dalam Belanjawan 2021 atau tambahan empat peratus defisit dalam Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) bagi mengimbangi pemulihan ekonomi yang lemah pada tahun depan.

Untuk rekod, dengan peruntukan sebanyak RM322.5 bilion dalam Belanjawan 2021, defisit negara dijangka melonjak enam peratus pada tahun depan.

Tambah Guan Eng yang juga bekas Menteri Kewangan, sasaran kerajaan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara akan berkembang 7.5 peratus pada tahun depan tidak realistik.

“Kerajaan berkata, lantunan kukuh KDNK tahun depan sebanyak 7.5 peratus akan dipacu oleh pertumbuhan global dan perdagangan antarabangsa yang bertambah baik serta impak positif pakej rangsangan KitaPrihatin bernilai RM305 bilion.

“Ini adalah tidak realisitik apabila sumber pertumbuhan KDNK tahun depan tidak lagi wujud,” katanya lagi.

Ujar Guan Eng, pertumbuhan ekonomi global tahun depan dijangka lemah susulan gelombang baharu penularan Covid-19 serta berakhirnya pakej-pakej rangsangan yang diumumkan kerajaan.

Tambahnya, formasi modal tetap kasar pula jatuh 11.6 peratus, sekali gus menjadi penghalang kepada pertumbuhan ekonomi Malaysia pada masa depan.

Disebabkan itu, DAP mencadangkan langkah fiskal ditambah RM45 bilion lagi atau bersamaan dengan tambahan empat peratus defisit untuk mewujudkan langkah perlindungan sosial, penciptaan peluang pekerjaan, menyelamatkan perniagaan dan pelaburan dalam teknologi baharu dan pendidikan untuk masa depan.- MalaysiaGazette