Karl-Heinz Grasser. foto Agensi

VIENNA – Seorang bekas Menteri Kewangan Austria telah dijatuhkan hukuman penjara selama lapan tahun kerana didapati bersalah terlibat dalam skandal rasuah berprofil tinggi.

Karl-Heinz Grasser didapati bersalah melakukan penggelapan, menerima rasuah dan pemalsuan bukti dalam perjanjian menjual ribuan pangsapuri milik awam.

Mahkamah di Vienna berkata, Grasser terlibat dalam sogokan lebih daripada 9 juta euro (£ 8.1 juta).

Grasser menafikan melakukan kesalahan itu dan akan membuat rayuan.

Beliau menjadi menteri kewangan termuda dalam sejarah Austria pada tahun 2000.

Kes itu melibatkan 14 defendan yang menghadapi pelbagai tuduhan, termasuk pengubahan wang haram, penipuan dan bukti palsu.

Mahkamah mengatakan Grasser dan orang tengah telah membocorkan maklumat mengenai tawaran semasa untuk menswastakan 60,000 pangsapuri, mendorong persaingan mengemukakan tawaran lebih tinggi untuk memenangi bidaan tersebut.

Sebuah konsortium membeli pangsapuri dengan harga 961 juta euro tetapi tiga tahun kemudian kediaman itu bernilai dua kali ganda dari jumlah itu.

Menurut mahkamah, pembida yang menang membayar satu peratus dari harga pembelian, 9.6 juta euro kepada bekas Setiausaha Umum Parti Kebebasan Austria, Walter Meischberger dan pelobi, Peter Hochegger.
Kedua-dua lelaki itu juga dijatuhkan hukuman penjara.

Wang ini kemudian dibahagikan kepada tiga akaun bank di Lichtenstein.

Hakim Marion Hohenecker berkata: “Mereka yang menjalankan perniagaan dengan jujur ​​tidak memerlukan akaun di Lichtenstein.”

Beliau menambah, kejayaan pembida “dicapai melalui rasuah dan hanya mungkin dilakukan kerana penyalahgunaan kuasa yang disengaja” oleh bekas menteri kewangan.

Peguam Grasser menyifatkan keputusan itu sebagai “penilaian yang silap secara terang-terangan” dan memaklumkan rayuan akan dikemukakan ke Mahkamah Agung. – MalaysiaGazette

1 Komen

Comments are closed.