Gambar hiasan
SINGAPURA – Harga minyak merosot pada hari Selasa ketika para pelabur tetap prihatin kenaikan kes koronavirus di seluruh dunia, walaupun penurunan jangkaan inventori minyak mentah di Amerika Syarikat untuk minggu kelima berturut-turut disebabkan oleh kerugian.
Selepas jatuh pada hari Isnin, niaga hadapan minyak mentah Brent turun AS$0.09  atau 0.2% kepada AS$55.57 setong pada 0135 GMT sementara West Texas Intermediate (WTI) turun AS$0.08  atau 0.2%, kepada AS$52.17 setong
Kes koronavirus di seluruh dunia melampaui 90 juta pada hari Isnin, menurut Reuters, ketika negara-negara di seluruh dunia berjuang untuk mendapatkan vaksin dan terus memperluas atau sekatan pergerakan untuk memerangi varian koronavirus baru.
Stok minyak mentah AS kemungkinan turun untuk minggu kelima berturut-turut, sementara inventori produk penapis meningkat minggu lalu, menurut tinjauan awal Reuters.
Brent boleh meningkat sehingga AS$65 setong pada musim panas pada tahun 2021, kata Goldman Sachs, didorong oleh pemotongan pengeluaran oleh Arab Saudi dan implikasi peralihan kuasa kepada Demokrat di Amerika Syarikat.
Bank pelaburan Wall Street sebelumnya telah meramalkan minyak akan mencecah AS$65 pada akhir tahun. – MalaysiaGazette