Ronnie Liu.

KUALA LUMPUR – Dalam hantaran terbaru Facebook, Ronnie Liu melahirkan rasa kurang senang dengan pengumuman darurat yang telah diumumkan oleh Kerajaan Perikatan Nasional.

Ronnie yang merupakan Ahli Jawatankuasa Pusat DAP (CEC) merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sg Pelek berkata, darurat yang diumumkan oleh diumumkan tidak mengikut Perlembagaan.

“Bagi saya, darurat ini tidak berperlembagaan. Ianya bukan satu keperluan dan tidak realistik langsung.

“Ini sebenarnya akan memberi kesan kepada ekonomi dan demokrasi kita,” tulisnya sebentar tadi.

Pengumuman darurat itu baru-baru ini selepas perlaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bersasar bermula 13 Januari 2021 untuk mengatasi lonjakan kes Covid-19 yang semakin membimbangkan.

Keputusan itu dibuat susulan lonjakan kes harian positif Covid-19 di negara ini empat angka sejak kebekakangan ini.

-MalaysiaGazette

1 Komen

  1. Persidangan parlimen di era darurat kali ini.

    Tak boleh dinafikan peranan parlimen dlm negara demokrasi spt Msia.

    Namun begitu jika kita imbas kembali peristiwa2 dan cara perbahasan di parlimen kita dimutakir ini, yg penuh dgn jerit pekit, caci mencaci, kata mengata, tuduh menuduh dan sebagainya…..ada kah itu menyuburkan amalan sistem demokrasi berpalimen utk membolehkan suara rakyat disuarakan, didengar dan dibahas bagi faedah rakyat itu sendiri?

    Malah yang paling muak apabila majoriti ahli2 parlimen lebih banyak “berpolitik” dan memihak kpd masalah yg dihadapi individu2 tertentu dari menyuarakan masalah rakyat dan negara.

    Oleh kerana itu, sesuai dengan keadaan sekarang di mana negara menghadapi pelbagai masalah ekoran penularan wabak pendomik coved-19 dan kesan yang tertanggung oleh rakyar khususnya, maka adalah sesuai negara kita diletak dalam undang2 darurat serta persidangan parlimen ditiadakan dalam jangka waktu ini.

    Sekarang adalah masa utk “bekerja” bagi membantu rakyat yg terkesan serta memulihkan ekonomi negara secara bersungguh2.

    Ini dok asyik berpolitik yg tak berkesudahan – apa kebaikannya.

    Jika dibangkitkan implikasi perundangan mengenainya, biar lah mereka yg pakar menyelesaikannya dari menyerahkannya kpd ahli2 politik yang dilihat lebih kpd kepentingan diri semata2.

    Balas

Comments are closed.