Hafiz Hamidun.

KUALA LUMPUR – Pelancaran album Marhaba menyusul kejayaan Zikir Terapi yang tiada henti iaitu album Hafiz Hamidun yang memuncak di tangga pertama dalam carta iTunes Malaysia selama lebih dari 10 tahun.

Ini adalah perjalanan yang luar biasa di mana Hafiz mendapati dirinya kini dirangkumi album Marhaba yang merupakan sebuah rakaman  dan keadaan fikiran, dalam banyak cabang sepanjang lima tahun sejak tahun 2015.

Berusia 37 tahun, album itu telah terjual lebih dari dua juta album di seluruh dunia dan dianggap sebagai artis terlaris di Malaysia.

Epik, eksentrik dan megah, Marhaba terdiri daripada 13 selawat yang dihasilkan di peringkat antarabangsa seperti Ya Imam Ar-Rusli, Tholama Ashku Ghoromi, dan Tola ‘Al-Badru’ Alayna.

Album ini juga menampilkan Mostafa Atef dari Mesir dalam Man Sagher Habeetak dan Naufal Zayne dalam Khairal Bariyyah.

Sehingga kini, album Marhaba ini telah melewati lebih dari 120,000 strim di Spotify dan terjual lebih dari 3,000 salinan walaupun terdapat ketidakpastian industri muzik global kerana wabak Covid-19.

“Saya harus menarik diri dari persembahan awam yang dijadualkan pada tahun 2021 dengan sopan.

“Ini keputusan yang sukar untuk dibuat, tetapi saya percaya sebagai seorang penghibur, saya harus memainkan peranan saya dalam perjuangan mengharungi pandemik ini.

“Saya merancang untuk lebih banyak penampilan secara ‘online’ dan berharap dapat menganjurkan konsert ‘virtual’ untuk album Marhaba tidak lama lagi”, katanya.

Hafiz menambah, dia merancang untuk merakam semua 13 video muzik untuk album ini itu  tetapi semuanya nampak mustahil sekarang.

Walaupun begitu, dia akan berusaha sebaik mungkin untuk menghasilkan sekurang-kurangnya satu video muzik sebelum Ramadhan yang akan datang.

“Video muzik ini adalah untuk single pertama dari album ini, Man Sagher Habeetak. Walaupun saya telah merancang untuk merakam video muzik di Aswan, Mesir, saya harus menghentikan segalanya untuk sementara waktu.

“Saya harap pandemik ini akan segera sembuh, dan saya dapat pergi ke luar negeri untuk penghasilan video muzik untuk album ini,” ujarnya.

Marhaba dihasilkan oleh Arteffects dan diedarkan secara digital oleh Universal Music Malaysia.

Untuk peluang media dan perniagaan, sila hubungi [email protected] dan ikuti Hafiz Hamidun di Instagram, Twitter, dan Facebook di @hafizhamidun. – MalaysiaGazette