Gambar hiasan

LONDON – Empat daripada lima penghukum mati tertinggi di dunia pada tahun 2020 adalah negara Timur Tengah, kata Amnesty International.

Iran, Mesir, Iraq dan Arab Saudi menyumbang 88% daripada 483 kes hukuman bunuh yang dilaporkan di seluruh dunia, menurut laporan kumpulan hak asasi manusia.

Jumlah hukuman mati global adalah yang terendah dalam satu dekad, tetapi tidak termasuk China.

China dipercayai melaksanakan hukuman mati beribu-ribu rakyatnya setiap tahun sejauh mana hukuman penalti itu digunakan tidak diketahui kerana ia adalah rahsia.

Jumlah keseluruhan hukuman mati yang direkodkan di Timur Tengah dan Afrika Utara turun dari 579 pada 2019 menjadi 437 pada tahun 2020, kata Amnesty International dalam laporan tahunannya mengenai pelaksanaan hukuman mati.

Angka itu sebahagian besarnya didorong oleh penurunan sebanyak 85% dalam pelaksanaan hukuman mati di Arab Saudi, yang mana hanya 27 hukuman dilaksanakan dan penurunan 50% di Iraq, yang menjalankan 45 hukuman.

Namun, laporan itu mengatakan penurunan di Arab Saudi dan Iraq itu dibayangi oleh kenaikan 300% di Mesir, yang menyebabkan 107 orang mati dan menjadi negara ketiga paling kerap melaksanakan hukuman itu di dunia.

Seramai 23 daripada mereka dihukum dalam kes-kes yang berkaitan dengan keganasan politik.

Terdapat juga lonjakan 57 hukuman mati pada Oktober dan November berikutan cubaan merusuh di penjara al-Aqrab yang mana beberapa pegawai polis dan bantuan yang menunggu hukuman dilaksanakan mati.

Iran, yang melaksanakan sekurang-kurangnya 246 hukuman mati berada di tempat kedua secara global di belakang China.

Amnesty mendakwa Iran semakin menggunakan hukuman mati sebagai “senjata penindasan politik” terhadap pembangkang, penunjuk perasaan dan anggota kumpulan etnik minoriti. – MalaysiaGazette