Gambar hiasan

SINGAPURA – Harga minyak susut dalam dagangan hari ini tetapi ditetapkan untuk kenaikan mingguan ketiga ekoran jangkaan pemulihan dalam permintaan bahan bakar di Eropah, China dan Amerika Syarikat.

Ketiga-tiga negara itu menyaksikan peningkatan kadar vaksinasi yang mendorong penurunan penularan pandemik Covid-19.

Niaga hadapan minyak mentah Brent turun AS$0.23 atau 0.3 peratus kepada AS$ 72.29 setong pada 0145 GMT, membalikkan sebahagian besar kenaikan Khamis kepada penutupan tertinggi sejak Mei 2019.

Manakala niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate (WTI) Amerika Syarikat susut AS$0.22 atau 0.3 peratus kepada AS$ 70.07 setong, setelah naik 0.5 peratus pada 10 Jun kepada penutupan tertinggi sejak Oktober 2018.

Brent ditetapkan untuk kenaikan 0.5 peratus minggu ini sementara WTI 0.6 peratus.

“Sekiranya anda mengambil masa seminggu, kita pasti melihat harga naik pada beberapa harapan permintaan, tetapi ia bercampur-campur,” kata penganalisis komoditi Commonwealth Bank, Vivek Dhar.

Bagaimanapun, katanya, data stok Amerika Syarikat tidak memberikan gambaran yang baik.

”Kami melihat stok petrol dan penyulingan benar-benar melonjak,” ujarnya.

Pentadbiran Maklumat Tenaga Amerika Syarikat melaporkan inventori petrol meningkat sebanyak 7 juta tong pada minggu hingga 4 Jun dan stok penyulingan meningkat sebanyak 4.4 juta tong, kedua-duanya jauh lebih banyak daripada yang diharapkan oleh penganalisis.

Walau bagaimanapun, data lalu lintas di Amerika Syarikat dan sebahagian Eropah menunjukkan keadaan sudah kembali pada tahap pra-Covid-19 dan perkembangan ini adalah memberangsangkan, kata penganalisis ANZ Research dalam nota penyelidikannya.

Malah, pasaran minyak pesawat juga menunjukkan tanda-tanda pemulihan dengan penerbangan di Eropah meningkat 17% pada dua minggu lalu menurut Eurocontrol. – MalaysiaGazette