Gambar hiasan

SINGAPURA – Harga minyak bertahan pada paras tinggi bertahun-tahun dalam dagangan hari ini disokong oleh prospek permintaan yang lebih baik kerana peningkatan vaksinasi Covid-19 membantu menarik larangan pengembaraan.

Minyak mentah Brent naik AS$0.14 atau 0.2% kepada AS$72.83 menjelang 0123 GMT, meningkat 1.1% minggu lalu dan mencapai paras tertinggi sejak Mei 2019 kepada AS$ 73.09 pada hari Jumaat.

West Texas Intermediate Amerika Syarikat juga naik AS$0.14 atau 0.2% kepada AS$ 71.05 setong, setelah mencapai paras tertinggi sejak Oktober 2018 kepada AS$71.24 pada hari Jumaat dan meningkat 1.9% pada minggu ini.

Trafik kenderaan kembali ke tahap pra-pandemik di Amerika Utara dan sebahagian besar Eropah dan lebih banyak pesawat mula terbang selepas kawalan pengembaraan dilonggarkan, memacu kenaikan kepada penanda aras minyak.

Organisasi Negara Pengeksport Petroleum (OPEC) dan sekutunya, yang dikenali sebagai OPEC+, perlu meningkatkan pengeluaran untuk memenuhi permintaan yang semakin pulih, kata Badan Tenaga Antarabangsa (IEA) dalam laporan bulanannya pada hari Jumaat.

Kumpulan OPEC+ telah mengawal pengeluaran untuk menyokong harga setelah wabak Covid-19 telah menyebabkan kemerosotan terhadap bahan bakar sejak tahun lalu.

“OPEC + perlu membuka paip untuk memastikan pasaran minyak dunia dibekalkan dengan secukupnya,” kata IEA.

Goldman Sachs minggu lalu menjangkakan Brent akan meningkat kepada AS$ 80 setong pada musim panas ini kerana pelancaran inokulasi meningkatkan aktiviti ekonomi di seluruh dunia.

Pelantar minyak Amerika Syarikat meningkat sebanyak enam kepada 365, tertinggi sejak April 2020, kata syarikat perkhidmatan tenaga Baker Hughes Co dalam laporan mingguannya. – MalaysiaGazette