DUBAI – Negara-negara pengeksport minyak di Teluk akan bergantung pada pengeluaran hidrokarbon sekurang-kurangnya 10 tahun akan datang kerana usaha untuk mempelbagaikan ekonomi telah mencapai kemajuan yang terhad sejak kejutan harga minyak 2014-2015.

Pergantungan pada sektor tenaga akan menjadi “kekangan kredit utama” bagi enam negara yang membentuk Majlis Kerjasama Teluk (GCC), kata Moody’s.

“Sekiranya harga minyak rata-rata AS $ 55 setong … kami menjangkakan pengeluaran hidrokarbon akan kekal sebagai penyumbang terbesar Keluran Dalam Negara Kasar (KDNK) kerajaan GCC, sumber utama pendapatan kerajaan, oleh itu, ia akan kekal sebagai pemacu utama kekuatan fiskal sekurang-kurangnya dalam dekad berikutnya,” katanya.

Minyak dan gas menyumbang lebih dari 20 peratus daripada produk domestik kasar dan sekurang-kurangnya 50 peratus daripada pendapatan negara bagi kebanyakan negara Teluk.

Sementara itu, rancangan untuk melancarkan sektor ekonomi baharu sering bertindih, mewujudkan persaingan di antara negara-negara GCC dan menyekat ruang untuk pertumbuhan.

“Walaupun kami mengharapkan momentum kepelbagaian meningkat, itu akan dikekang oleh kurangnya ketersediaan sumber untuk membiayai projek-projek kepelbagaian dalam lingkungan harga minyak yang lebih rendah dan persaingan antara GCC,” kata agensi penarafan itu.

Sebahagian daripada masalahnya ialah kontrak sosial antara negara-negara GCC dan warga negara – pekerjaan, pendidikan percuma dan penjagaan kesihatan seumur hidup sebagai pertukaran untuk persetujuan politik – membataskan kemampuan untuk melaksanakan pemotongan perbelanjaan atau memperkenalkan cukai.

Arab Saudi, ekonomi terbesar di rantau Teluk, melipatgandakan cukai nilai tambah pada tahun lalu menjadi 15 peratus disebabkan oleh pandemik dan permintaan minyak yang lebih rendah.

Pada bulan April, Putera Mahkota Mohammed bin Salman mengatakan cukai nilai tambah akan dikurangkan dan menolak untuk memperkenalkan cukai pendapatan peribadi.

Moody’s berkata, pertumbuhan bukan minyak di rantau ini secara efektif disubsidi melalui cukai langsung sifar atau cukai langsung sangat rendah.

Cukai berdasarkan pendapatan yang luas – diperlukan untuk mengurangkan kebergantungan pada minyak secara berkala – kemungkinan hanya akan dilaksanakan dalam jangka masa panjang, katanya. – MalaysiaGazette