Anifah Aman

KUALA LUMPUR – Sistem imunisasi Covid-19 sekarang perlu dirombak bagi mempercepatkan proses imuniti kelompok termasuk membenarkan vaksin dijual dalam pasaran bebas di negara ini.

Presiden Parti Cinta Sabah, Datuk Seri Anifah Aman berkata, program sedia ada didakwa  birokratik dan melibatkan banyak agensi dengan fungsi yang bertindih.

“Nampaknya pemerintah hanya berminat melihat jumlah pendaftaran vaksin meningkat bukan jumlah orang yang divaksin,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut Anifah, ramai datang kepadanya medakwa sudah lama mendaftar namun masih belum menerima vaksin.

“Pada masa ini, vaksin diberikan oleh kerajaan. Bahkan hospital swasta yang menjalankan vaksinasi mendapat bekalan dari kerajaan. Mengapa tidak ada pasar bebas di mana pengamal perubatan boleh memberi vaksin kepada orang ramai?

“Walaupun orang perlu membayarnya, orang akan melakukannya kerana mereka tahu betapa parahnya wabak ini,” kata bekas Menteri Luar itu.

Menurutnya, dengan membenarkan pasaran bebas,, jumlah bekalan vaksin di negara ini akan meningkat kerana orang tidak perlu bergantung pada satu-satunya vendor yang dilantik kerajaan.

“Ada banyak jenis vaksin yang tersedia yang disetujui oleh WHO. Terdapat kampung-kampung di Sabah di mana orang harus menunggu suntikan kerana mereka diberitahu terpaksa menunggu jenis vaksin tertentu yang masih belum diterima oleh kerajaan.

“Ini jelas berbeza dengan Turki. Di sana bukan sahaja warganegara dapat mendapat vaksin di mana-mana klinik yang disahkan dengan cepat tetapi mereka juga diberi kebebasan untuk memilih jenis vaksinasi yang ingin mereka terima,” kata Anifah.

“Pasaran bebas menyelesaikan masalah kerana banyak pembekal perubatan dapat membeli jenis vaksin apa pun dan mereka dapat diedarkan ke sebanyak mungkin amalan perubatan,” katanya.

Pemilik kilang juga harus dipertanggungjawab memastikan semua pekerjanya diberi vaksin sepenuhnya dan penguatkuasaan yang betul oleh pihak berwajib mesti dilakukan memastikan pemilik kilang ini mematuhi peraturan.- MalaysiaGazette