BBC

MUSCAT – Sebuah kapal yang menggunakan bendera Panama telah dirampas oleh sekumpulan lelaki bersenjata di Teluk Oman dan diperintahkan untuk berlayar ke Iran, kata Lloyds List Maritime Intelligence.

Kapal tangki bitumen MV Asphalt Princess sedang menuju ke Selat Hormuz, katanya.

Tidak jelas siapa yang merampas kapal itu tetapi penganalisis mengesyaki pasukan Iran.

Pengawal Revolusi Iran pula menolak laporan tersebut sambil menyifatkan tuduhan tersebut sebagai “tindakan bermusuhan” terhadap Teheran.

Kejadian itu berlaku kurang dari seminggu setelah sebuah kapal tangki minyak yang dikendalikan oleh sebuah syarikat milik Israel diserang oleh sebuah dron di Oman, membunuh dua pengawal keselamatan – seorang Britain dan yang lain dari Romania.

Wartawan Keselamatan BBC Frank Gardner menyatakan MV Asphalt Princess dimiliki oleh syarikat yang berpusat di Dubai yang salah satu kapalnya dirampas dua tahun lalu oleh pengawal revolusi.

Menurut laporan, hingga sembilan orang bersenjata menaiki MV Asphalt Princess ketika menghampiri pintu masuk ke Selat Hormuz.

Sebelumnya, Operasi Perdagangan Maritim Inggeris (UKMTO) menasihatkan penghantaran dekat Fujairah di Teluk Oman supaya berhati-hati.

Jurucakap Pejabat Luar Negeri Inggeris mengatakan pihaknya sedang segera menyiasat laporan kejadian di kapal di pesisir Emiriah Arab Bersatu.

UKMTO sebelum itu telah memberi amaran kepada kapal mengenai kejadian seumpama itu sebelum menyatakan “kemungkinan rampasan” beberapa jam kemudian.

Sebelum ini, empat kapal tangki minyak melaporkan mereka “tidak berada di bawah arahan”, yang biasanya bermaksud bahawa sebuah kapal telah kehilangan kuasa dan tidak dapat mengemudi.

Salah satu kapal kemudian mula bergerak, lapor agensi berita AP.

Sebuah pesawat peronda laut Tentera Udara Oman dilihat terbang di atas laut pada masa yang sama, menurut data dari FlightRadar24.com.

Kementerian luar Iran mengatakan aporan yang melibatkan beberapa kapal pada hari Selasa “mencurigakan” dan memberi amaran terhadap sebarang usaha untuk “mewujudkan suasana palsu” terhadap Teheran. – BBC