Najib Razak

KUALA LUMPUR – Ekonomi negara yang merekodkan pertumbuhan 16.1 peratus pada suku kedua tidak bermakna apabila sudah banyak nyawa hilang akibat Covid-19.

Angka itu juga tidak bermakna bagi mereka yang masih menderita disebabkan terpaksa mematuhi pelaksanaan lockdown, sedang mengalami masalah kewangan, mereka yang sudah hilang kerja atau bagi puluhan ribu perniagaan kecil yang terpaksa bungkus.

Sebaliknya, kata Datuk Seri Najib Razak, yang syok sendiri cuma Kerajaan Perikatan Nasional (PN) dan perdana menteri yang mengumumkan ekonomi Malaysia sangat mantap.

”Realitinya ialah angka 16.1% adalah terbina atas kehilangan ribuan nyawa rakyat dan pengorbanan rakyat biasa. Yang dapat manfaat pula, kamu faham golongan mana,” katanya dalam hantaran di Facebook beliau.

Beliau berkata, suku kedua adalah bulan April, Mei dan Jun.

Negara melaksanakan PKP 3.0 pada 12 Mei dan total lockdown bermula pada 1 Jun.

Ketika itu, katanya, hampir semua sektor (kecuali sektor-sektor terpilih) ditutup masa itu manakala berita orang mula bunuh diri atas masalah kewangan dan menaikkan bendera putih bermula pada bulan-bulan itu.

”Jadi, bagaimana pula ekonomi mampu berkembang dengan kadar begitu besar masa itu?

”Siapa yang dapat manfaat dan siapa yang sengaja dikorbankan kerajaan untuk mengejar nombor KDNK itu?,” soal bekas perdana menteri itu.

Bagaimanapun, ujarnya, ketika ini ekonomi-ekonomi besar dalam dunia sudah pulih dan permintaan eksport amat tinggi.

Disebabkan itu, eksport negara akan sangat rancak.

Tambah Najib, meskipun beliau meminta kerajaan jangan mengejar ekonomi ketika itu memandangkan yang mendapat manfaat hanya pemilik-pemilik kilang asing dan tauke-tauke besar.

”Tapi tak didengar PN. Kilang dibuka sebab eksport mantap tapi perniagaan biasa yang memberi kerja dan merupakan sumber pendapatan pada majoriti rakyat disekat.

”Yang kaya dibantu kaut keuntungan manakala rakyat biasa yang paling tidak mampu dan tidak patut disekat pula dikorban dengan lockdown antara paling panjang dalam dunia.

”Yang aneh untuk Malaysia ialah makin lama lockdown, makin tinggi kes Covid.

”Malah Covid menjadi semakin parah dan lockdown semakin panjang – sehingga Malaysia menjadi negara paling tinggi kes dan kematian baharu Covid dalam dunia,” katanya sambil mendakwa prestasi ekonomi itu bukti khianat paling besar kepada rakyat biasa daripada golongan B40 dan M40. – MalaysiaGazette