Gambar hiasan

TOKYO – Harga minyak naik pada hari Selasa, pulih daripada kerugian berbanding hari sebelumnya, ketika para pelabur masih tawar-menawar dan jangkaan pengeluar utama minyak tidak akan meningkatkan penawaran dalam masa terdekat, walaupun dikhuatiri permintaan global lemah di tengah-tengah kenaikan kes jangkitan koronavirus.

Minyak mentah Brent naik sebanyak AS$0.13 atau 0.2% kepada AS$ 69.64 setong pada 0055 GMT, setelah jatuh 1.5% pada hari Isnin.

Manakala minyak Amerika Syarikat (AS) menokok AS$0.14 atau 0.2% kepada AS$ 67.43 setong, mengalami kerugian 1.7% pada hari sebelumnya.

Harga bahan bakar itu kembali melantun setelah empat sumber memberitahu Reuters bahawa OPEC dan sekutunya, termasuk Rusia, percaya pasaran minyak tidak memerlukan lebih banyak minyak pada bulan-bulan mendatang, walaupun terdapat tekanan AS untuk menambahkan bekalan untuk mengimbangi kenaikan harga minyak.

Minggu lalu, pentadbiran Presiden Joe Biden mendesak kumpulan pengeluar untuk meningkatkan pengeluaran minyak bagi menangani kenaikan harga petrol yang dianggap mengancam pemulihan ekonomi global.

WTI mendapat sokongan sekitar AS$ 65 setong dan pelabur cenderung tawar-menawar setiap kali penanda aras mendekati tahap seperti yang dilihat pada hari Isnin dan minggu lalu,” kata Toshitaka Tazawa, seorang penganalisis di Fujitomi Securities Co Ltd. – Reuters