Bangunan OPEC di Vienna. foto Reuters

MELBOURNE – Harga minyak stabil dalam dagangan hari ini menjelang mesyuarat OPEC +, yang mana pengeluar utama akan memutuskan sama ada akan meneruskan rancangan mereka untuk menambah bekalan atau sebaliknya.

Keputusan itu akan dibuat ketika kes Covid-19 masih tinggi di Asia dan kilang-kilang di Amerika Syarikat pula sedang menilai kerosakan akibat banjir yang berpunca daripada Taufan Ida.

Pertubuhan Negara-negara Pengeksport Petroleum (OPEC), Rusia dan sekutunya, yang disebut OPEC+, akan bertemu pada hari Rabu pada pukul 1500 GMT untuk memutuskan sama ada akan mematuhi rancangan menambah 400,000 tong sehari setiap bulan hingga bulan Disember.

OPEC + menjangkakan pasaran akan mengalami defisit hingga akhir 2021, kata sumber OPEC+

“Ini seharusnya memberi keselesaan kepada kumpulan itu bahawa mereka dapat meneruskan peningkatan bulanan pengeluaran 400,000 tong sehari seperti yang dirancang,” kata penganalisis ANZ Research dalam nota penyelidikannya.

Sumber OPEC + memberitahu Reuters bahawa pertemuan itu mungkin akan menggulung dasar yang ada walaupun terdapat tekanan dari Amerika Syarikat untuk meningkatkan bekalan.

Niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate (WTI) A.S. naik AS$0.07 atau 0.1%, kepada AS$ 68.57 setong pada 0125 GMT, setelah jatuh 1% pada hari Selasa kerana jangkaan permintaan minyak akan turun apabila enam kilang di Louisiana ditutup ekoran Taufan Ida.

Niaga hadapan minyak mentah Brent naik AS$0.05 kepada AS$ 71.70 setong, setelah turun AS$0.42 pada hari Selasa.

Sebanyak 2.3 juta tong sehari kapasiti penapisan, atau 13% dari kapasiti AS, ditutup di Louisiana kerana Taufan Ida, mengikut anggaran Jabatan Tenaga AS.

Pada masa yang sama, sekitar 94% pengeluaran minyak dan gas asli ditangguhkan di Teluk Mexico. – Reuters