Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Sebanyak 158 aduan yang diterima oleh industri penerbangan kepada Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom) bagi tempoh separuh pertama tahun ini.

Jumlah tersebut menunjukkan penurunan sebanyak 59.1 peratus daripada jumlah aduan yang difailkan pada tempoh masa yang sama pada tahun lepas.

Daripada 157 aduan tersebut, 98.1 peratus aduan yang diterima melibatkan aduan terhadap syarikat penerbangan dan 1.9 peratus selebihnya pula berkaitan dengan lapangan terbang.

Aduan terhadap AirAsia mewakili 41.4 peratus daripada jumlah aduan keseluruhan yang difailkan dengan Mavcom, diikuti dengan Malaysia Airlines dengan 28.7 peratus dan Malindo Air 12.1 peratus.

Laporan tersebut juga mencatatkan pengurangan jumlah aduan terhadap kesemua syarikat penerbangan kecuali Firefly Airlines, yang setara dengan penurunan jumlah penumpang udara yang dibawa bagi semua syarikat penerbangan.

Laporan pengguna tersebut juga menyatakan 60.1 peratus daripada aduan yang diterima, syarikat penerbangan telah mengubah keputusan asal mereka dengan memberikan penyelesaian yang lebih memuaskan atau adil kepada pengguna.

Ini menunjukkan peningkatan sebanyak 2.3 peratus berbanding tempoh yang sama pada tahun 2020.

Pengerusi Eksekutif MAVCOM, Datuk Seri Saripuddin Kasim berkata, Mavcom telah menyelesaikan 97.5 peratus aduan dalam tempoh enam bulan itu dan akan terus meningkatkan usaha untuk melindungi hak-hak pengguna dan menyokong pemulihan pemain industri penerbangan dari kesan pandemik Covid-19.

Selain daripada itu, 82 aduan yang diterima tidak dapat dilanjutkan disebabkan oleh dokumentasi pengguna yang tidak lengkap, aduan berada di luar skop Kod Perlindungan Pengguna Penerbangan Malaysia 2016 (MACPC) atau aduan dihantar melebihi tempoh satu tahun dari tarikh kejadian.

Aduan pengguna yang diselesaikan termasuk aduan yang berkaitan dengan pembayaran balik, program penerbangan kerap serta pembatalan penerbangan.

Pada masa yang sama, sejumlah 675 permohonan bayaran balik berkaitan dengan Covid-19 telah diterima oleh Mavcom pada separuh pertama tahun 2021.

Selain menyelesaikan permohonan dan aduan pengguna, Mavcom juga berusaha untuk meningkatkan lagi pendedahan mengenai hak-hak pengguna penerbangan, memperkenalkan penambahbaikkan yang akan meningkatkan kemudahan untuk pengguna serta pelaksanaan Rangka Kerja Kualiti Perkhidmatan (QoS) Lapangan Terbang. – MalaysiaGazette