Mark Zuckerberg menjelaskan penjenamaan semula Facebook. foto AP

NEW YORK – Facebook menukar nama korporatnya kepada Meta sebagai sebahagian daripada penjenamaan semula secara besar-besaran.

Syarikat itu berkata, penjenamaan semula itu lebih baik “merangkumi” apa yang dilakukannya melangkaui media sosial ke kawasan seperti realiti maya (VR).

Perubahan itu tidak terpakai pada platform individunya, seperti Facebook, Instagram dan Whatsapp, hanya syarikat induk yang memilikinya.

Tindakan itu menyusuli beberapa siri kisah negatif tentang Facebook, berdasarkan dokumen yang dibocorkan oleh bekas pekerja.

Frances Haugen telah menuduh syarikat itu meletakkan “keuntungan berbanding keselamatan”.

Pada tahun 2015, Google menstruktur semula syarikatnya yang memanggil firma induknya Alphabet, namun, nama itu tidak diketahui.

Pengasas Facebook,Mark Zuckerberg ketika mengumumkan nama baharu itu mendedahkan rancangan untuk membina “metaverse” – dunia dalam talian di mana orang ramai boleh bermain, bekerja dan berkomunikasi dalam persekitaran maya.

Beliau berkata, jenama sedia ada tidak boleh “mewakili semua yang kami lakukan hari ini, apatah lagi pada masa hadapan”, dan perlu diubah.

“Dari masa ke masa, saya berharap kami dilihat sebagai sebuah syarikat metaverse dan saya mahu menguasai kami dan identiti kami pada apa yang kami sedang bina.

“Kami kini melihat dan melaporkan perniagaan kami sebagai dua segmen berbeza, satu untuk aplikasi keluarga kami dan satu untuk kerja kami pada platform masa hadapan.

“Dan sebagai sebahagian daripada ini, sudah tiba masanya untuk kami mengguna pakai jenama syarikat baharu untuk merangkumi semua yang kami lakukan, untuk mencerminkan siapa kami dan apa yang kami harapkan,” katanya pada persidangan maya.

Syarikat itu juga melancarkan tanda baharu di ibu pejabatnya di Menlo Park, California, pada hari Khamis, menggantikan logo “Suka” ibu jarinya dengan bentuk infiniti biru.

Perkataan “meta” berasal daripada perkataan Yunani yang bermaksud “di luar”.

Bagi orang luar, metaverse mungkin kelihatan seperti versi VR, tetapi sesetengah orang percaya ia boleh menjadi masa depan Internet. – BBC