Gambar hiasan. foto Agensi

TOKYO – Harga minyak bercampur-campur hari ini tetapi menuju kepada kerugian pada minggu pertama dalam tempoh lapan minggu selepas stok minyak Amerika Syarikat melonjak lebih daripada dijangka.

Niaga hadapan West Texas Intermediate (WTI) susut AS$0.04 kepada AS$82.77 setong pada 0151 GMT, manakala Brent bertambah AS$0.12 atau 0.1% kepada AS$84.44 setong.

Kedua-dua penanda aras berada pada landasan untuk jatuh 1% pada minggu ini – penurunan mingguan pertama dalam 10 minggu untuk WTI dan kali pertama dalam lapan minggu bagi Brent.

Stok minyak AS meningkat lebih banyak daripada jangkaan dalam minggu hingga 22 Oktober, menurut data daripada Pentadbiran Maklumat Tenaga menunjukkan pada Rabu.

Semua mata tertumpu pada mesyuarat seterusnya Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum (OPEC), Rusia dan sekutu mereka, pada 4 November, dengan penganalisis menjangka mereka akan berpegang pada rancangan mereka untuk menambah 400,000 tong sehari bekalan setiap bulan sehingga April 2022.

“Arab Saudi telah memberi amaran mungkin terdapat ‘peningkatan besar’ dalam stok minyak global pada 2022,” kata penganalisis JPMorgan dalam nota penyelidikannya.

Kebimbangan mengenai pertumbuhan permintaan yang tidak menentu berterusan, dengan China berusaha untuk mengekang pencemaran menjelang Sukan Olimpik musim sejuk Beijing dan menyekat mobiliti untuk membendung sebarang wabak Covid-19. – Reuters