Presiden Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (PUTRA), Datuk Dr. Ibrahim Ali bercakap kepada media ketika di bilik gerakan di DUN Paya Rumput, Melaka. Foto MOHD ADZLAN, 07 NOVEMBER 2021.
Dr. Ibrahim Ali

KUALA LUMPUR – Perikatan Nasional (PN) dalam keadaan terdesak sehingga terpaksa menggunakan gambar Tan Sri Muhyiddin Yassin di semua kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Melaka dalam usaha menarik sokongan pengundi.

Presiden Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (Putra), Datuk Paduka Dr. Ibrahim Ali berkata, walaupun PN disertai Pas dan Gerakan, ini menunjukkan semua calon mereka tiada daya tarikan.

Katanya, pengakuan Pengarah Pilihan Raya PN, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mengenai perkara itu amat memalukan yang membuktikan strategi mereka untuk mendapatkan sokongan atau undi rakyat Melaka pada Pilihan Raya Negeri (PRN) ini gagal.

“Ini juga bermakna calon PN tidak ada daya tarikan untuk mendapat sokongan pengundi di tempat mereka bertanding.

“Bukankah yang akan berkhidmat sebagai wakil rakyat di DUN adalah calon-calon yang bertanding?

“Namun, gambar Muhyiddin penuh di merata tempat. Ini jelas strategi untuk mengelirukan pengundi dan amat memalukan,” katanya dalam kenyataan kepada media, hari ini.

Media melaporkan Mohamed Azmin menyangkal dakwaan gabungan parti itu tidak yakin dengan calon yang diketengahkan susulan pertikaian pihak tertentu berhubung penggunaan potret Muhyiddin sebagai bahan kempen.

Sebaliknya, beliau mendakwa, langkah itu merupakan satu strategi jelas yang membuktikan Muhyiddin mempunyai dukungan terhadap anak muda yang bakal mewarisi kepimpinan negara pada masa akan datang.

Kata Ibrahim, bagaimana potret pemimpin (Muhyiddin) bukan calon bertanding tetapi lengkap dengan logo parti serta tanda pangkah boleh diizinkan dipasang oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Tegas beliau, perbuatan itu sepatutnya salah, tetapi SPR langsung tidak mengambil tindakan menurunkan poster, sepanduk dan billboard pemimpin PN itu.

“Cara ini adalah budaya lapuk yang digunakan Barisan Nasional (BN) sebelum ini apabila menggunakan Perdana Menteri.

“Ini yang dikatakan menipu rakyat. Saya harap rakyat makin cerdik walaupun dipersendakan mindanya oleh parti yang terdesak.

“Semoga pengundi dan rakyat Melaka bijak memilih dan memberi undi kepada calon yang bersih, berintegriti dan bermoral sebagaimana ditampilkan Putra di lima kerusi DUN,” katanya. – MalaysiaGazette