Tertuduh membuat pengakuan itu setelah kertas pertuduhan ke atasnya dibacakan di hadapan Majistret Noorasyikin Sahat.
Gambar hiasan

BEIRUT – Tiga hakim kanan wanita Lubnan telah mengemukakan peletakan jawatan mereka sebagai protes atas campur tangan politik dan kejatuhan nilai gaji ketika krisis kewangan dan politik melanda.

Sistem politik berdasarkan keseimbangan mazhab dan naungan telah membawa kepada salah urus ekonomi dan rasuah selama beberapa dekad telah menjejaskan sistem perundangan yang mana ramai hakim dilantik untuk kesetiaan mereka dan bukannya keberkesanan.

Terdapat bukti dramatik mengenai perkara ini dalam kempen oleh ahli politik untuk membebankan siasatan kehakiman terhadap bencana letupan pelabuhan Beirut tahun lalu.

“Ini adalah panggilan untuk bangkit menentang segala yang salah – keadaan hidup, campur tangan politik – pada asasnya negara sedang berantakan,” kata Rola Husseini, yang melepaskan jawatan sebagai Ketua Mahkamah Rayuan Jenayah Beirut kepada Reuters.

Husseini baru-baru ini telah diluluskan untuk jawatan di badan kehakiman tertinggi, Majlis Kehakiman Tinggi – jawatan yang dilihat hampir dengan Speaker Parlimen.

Hakim Jeanette Hanna, yang telah meletak jawatan dari Mahkamah Rayuan Beirut, enggan mengulas manakala Carla Kassis, yang juga berundur dari Mahkamah Kasasi, tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan komen.

Peletakan jawatan mereka masih belum diterima oleh Majlis Kehakiman kerana hakim-hakim adalah “anggota badan kehakiman yang luar biasa”, kata jurucakap majlis.

Hanna baru-baru ini mengeluarkan keputusan  menolak percubaan bekas menteri yang didakwa terlibat dalam insiden letupan pelabuhan untuk mengeluarkan hakim yang mengetuai siasatan.

Dia kemudian disasarkan dengan tuntutan mahkamah supaya disingkirkan daripada kes itu.

Jurucakap itu juga mengesahkan bahawa hakim keempat, Ziad Mkanna, telah meletak jawatan kira-kira sebulan lalu.

Mkanna telah menyiasat dakwaan penyelewengan terhadap Gabenor Bank Pusat, Riad Salameh. – Reuters