Simon Templer Lo Ak Tusa

KOtA TINGGI – Tiga lagi mayat pendatang asing tanpa izin (PATI) yang hilang dalam insiden bot pancung karam di Perairan Tanjung Balau, di sini, ditemui berhampiran lokasi kejadian.

Berikutan penemuan mayat terbaharu itu menyaksikan jumlah mangsa warga Indonesia yang maut meningkat kepada 19 orang setelah lima mayat ditemui antara jam 6.45 pagi hingga 7.46 pagi tadi.

Seramai 17 orang masih hilang manakala 14 orang selamat.

Timbalan Pengarah Operasi Agensi Penguat kuasa Maritim Malaysia (APMM) Johor, Kepten Maritim Simon Templer Lo Ak Tusa berkata, operasi tersebut akan diteruskan sekurang-kurangnya dua hari lagi.

“Kita akan teruskan lagi pada hari esok dan akan disertai Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM),” katanya sambil menambah bilangan mangsa yang maut ditemui pada hari ini meningkat kepada lapan orang.

Beliau menyatakan demikian pada sidang media di Pusat Operasi Carilamat di Pantai Tanjung Balau, di sini, hari ini.

Hadir sama, Pegawai Memerintah Rejimen ke-7 Artileri Diraja Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Leftenan Kolonel Mohamed Ridzal Radzuan.

Dalam kejadian jam 4.30 pagi itu bot pancung terbabit dipercayai karam akibat dibadai ombak akibat cuaca buruk.

Menurut Simon, semua mayat akan dihantar ke hospital Sultan Ismail (HSI).

“Pencarian masih diteruskan untuk mengesan lagi baki lebih kurang 17 mangsa yang masih belum temui berikutan insiden bot karam yang membawa lebih kurang 50 PATI semalam,” katanya.-MalaysiaGazette